Jan Č. Galeta: Vločka v plamenech

Nakladatelství Mytago vypustilo do světa další mikropříběh v minivelikosti. Se třetím „půlčíkem“ se čtenáři opět vydávají do jednoho z poutavých míst herního světa Asterionu. Po Slze pro dračího pána a Louskáčkovi přichází Vločka v plamenech od Jana Č. Galety

Danuta z Erinu je mladá žena z velice dobré rodiny. Trochu rozmazlená, hodně svéhlavá a aktuálně docela naštvaná. Její drazí příbuzní ji výhodně provdali za Bukvase Borovce-Butryma. Jeho největší vášní a láskou je obchod a hromadění majetku. To by mu jeho žena dokázala odpustit, protože ve svých třiceti je pouze o deset let starší než ona a nevypadá vůbec špatně. Zásadním problémem je, že sňatkem získal Danutin podíl v rodinné společnosti. Od té doby je s ním Danuta na válečné stezce. Není se tedy čemu divit, že ani společenský večer se členy gildy Zlatopust nedopadne zrovna nejlépe. A bude hůř…

Danuta je krapánek zhýčkaná mladá manželka, co nemá co na práci. Pro svou rodinu pracovala v jejich podnicích a najednou se po ní chce, aby dělala hloupou a pouze reprezentativní ozdobu pro svého manžela. To se jí vůbec nelíbí. Večery, kdy si jen užívala divokého společenského života, vyměnila za úplně jinou zábavu. Hraje si z nudy na Vločku, zlodějku loupící v domech boháčů. Ovšem život dokáže být tvrdý a lehkomyslná hra se dokáže snadno zvrtnout.

Vločka v plamenech se odehrává v Erinu, v jednom z měst českého herního světa Asterionu. Danuta je Galetova zavedená hrdinka. Už dříve byla hlavní postavou románu Šíp v zádech a objevila se i v novele Stíny Tarosu ve sborníku Marellion.

Vločka v plamenech má zhruba sedmdesát stánek, a proto příběh slušně odsýpá. Nezdržuje se zbytečnými popisy, pitváním v minulosti ani hlubšími vztahy mezi jednotlivými postavami. To poslední je možná škoda, protože Danuta působí jako nesympatický spratek, který si libuje v tvorbě problémů, krade, ničí cizí majetek a má krev na rukou. Přitom má potenciál a zajímavě vypadají i náznaky z jejího manželství s Bukvasem.

Pulčík od Jana Č. Galety opět potvrzuje známou pravdu, že někdy napsat kvalitní krátký příběh je náročnější než stvořit celý román. Vločka v plamenech zanechává pocit, že čtenář nedostal plnou dávku, po které toužil, ale jen slibné první sousto. Na druhou stranu je to dobrá příležitost, jak vyzkoušet nového autora a zjistit, jestli by nestálo za to přečíst si i jeho ostatní díla. Jsem zvědavá, jak se Jan Č. Galeta dokáže poprat s delším příběhem, protože příběh Vločky má slibný potenciál. Navíc Danuta z Vločky se od Danuty ze Stínů Tarosu liší a bude zajímavé objevovat, jaké životní peripetie ji v mezidobí potkaly, protože Asterion je fascinující svět mnoha možností.

Vydalo: Mytago, 2017