Renée Ahdiehová: Pomsta a rozbřesk

Literární recenze / 23.1.2017 /

Kalifa Chalída, vládce Chorosánu, se jeho poddaní obávají, a navíc ho nenávidí. Každý den si vybírá jednu z jejich dcer, aby se staly jeho manželkou. A každou z nich za rozbřesku následujícího dne popraví. Šeherezáda jediná se přihlásila dobrovolně, aby se stala jeho ženou. Má pro to své důvody a je odhodlaná rozsudek za rozbřesku přežít…

Chalíd je mladý vládce, ale už nyní patří mezi ty nejnenáviděnější. Každý večer pojímá za ženu novou dívku a každé následující ráno ji popraví. Takto připraví Šeherezádu o její blízkou přítelkyni Šivu, a Šeherezáda je odhodlaná ji pomstít. Dobrovolně se stane jeho manželkou, aby našla kalifovu slabinu a dostala příležitost vykonat svou pomstu. Do ruky jí hraje i to, že ví, jak smrt za rozbřesku oddálit. Chalídovi začne vyprávět příběhy, a díky nim se jí podaří získat další a další dny života. O něj jí ovšem někdo brzy začne usilovat, a tentokrát to není Chalíd.

Šeherezáda je chytrá a odvážná dívka, trochu drzá a svéhlavá mladá žena, kterou žene touha po pomstě na krutém králi. Chalíd sice působí jako chladný, odměřený a tvrdý tyran, není však tak krutý, jak se zdá. Šeherezáda a s ní i čtenář si brzy začnou uvědomovat, že Chalíd je především nešťastný člověk s temným tajemstvím. Zajímavou ústřední dvojici doplňuje několik sympatických vedlejších postav, ať už Šeherezádina neurvalá služebná Despina nebo vtipkující kapitán stráží Džalál.

Pomsta a rozbřesk je román vezoucí se na současné vlně oblíbenosti převyprávění klasických pohádek, předobrazem tohoto jsou pohádky Tisíce a jedné noci. Autorka Reneé Ahdiehová zavede čtenáře do exotického a různorodým kořením vonícího orientálního světa, v němž není nouze o tajemství, intriky a akci. Děj ubíhá jako na filmovém plátně a čtenář se nemá šanci nudit. Začtení do tohoto rychle plynoucího příběhu může sice komplikovat přemíra cizokrajných názvů, ty však uvádí na pravou míru slovníček připojený na konci knihy.

Autorce se nedá upřít smysl pro detail, a před čtenářem se tak otevírá královské město inspirované arabským světem, palác s nádhernými komnatami a překrásnými zahradami. To vše stojí na pozadí příběhu, jenž není pouze vyprávěním o cestě za pomstou, ale také o magii a politice, krutosti i odpuštění, o poznání sebe sama a hlavně o velké odvaze a lásce.

Pokud patříte mezi čtenáře se zálibou ve fantasy románech s kapkou romantiky a máte rádi převyprávění známých pohádek, pak byste si Pomstu a rozbřesk neměli nechat ujít. Pod tajuplnou obálkou se skrývá příběh vonící tajemstvím a dálkami.

Druhý a závěrečný díl této série Růže a dýka vyjde letos v dubnu.

Vydal: Cooboo, 2016
Překlad: Adéla Špínová