Kameron Hurley: Zrcadlová říše

Literárními cenami ověnčená americká autorka Kameron Hurley v prvním díle ságy Světoborci představuje fantastický svět s mnoha lákadly – najdeme v něm silné ženy, polomyslící masožravé rostliny, dvojníky, lidé tu používají krvavou magii, místo na koních jezdí na psech a medvědech a jejich svět je ovládán vesmírnými satelity.

Jednou z hlavních hrdinek je patnáctiletá dívka Lilie, která v dětství přišla o matku a je vychovávána v chrámu v malé zemi Dhaj, kde pracuje jako služebná. Její život se radikálně změní ve chvíli, kdy do chrámu zavítá čaroděj Tajgan ze severní země Saiduan, spatří v ní dřímající schopnosti omadžistky a výměnou za záchranu života jejího kamaráda Rohinmeje si ji odváží s sebou. Na jejich cestě je však čeká mnoho zákrut a zrad a nakonec zcela jiný cíl, než měli oba původně v úmyslu

V občanskými nepokoji sužované zemi Dhaj se zatím trůnu ujímá mladý učitel Ahkio, který se snaží odhalit, kdo stojí za smrtí jeho doposud vládnoucí sestry. Zároveň se dozvídá o vetřelcích z jiného světa, kteří už decimují Saiduan, proto tam vysílá skupinu magicky nadaných kněží, aby zjistili víc. Brzy se však musí potýkat s vetřelci i ve vlastní zemi.

Třetí hrdinkou je generálka Zezili z Dorinahu, poloviční dhajka, které císařovna poručila, aby s pomocí armády vyvraždila otrocké tábory dhajců. I Zezili se dozvídá o vetřelcích, kteří ohrožují jejich svět, a je rozpolcena mezi rozkazy císařovny, jíž vždycky věrně sloužila, a vlastním zdravým rozumem.

Kameron Hurley své hrdiny a dějové linky zasadila do světa, kolem nějž obíhá dvojité slunce, tři měsíce a čtyři satelity, na něž jsou napojeni magicky nadaní lidé na kontinentu. Síla těchto lidí se řídí podle toho, který satelit je zrovna nejvýš na obloze. Nyní zrovna stoupá temná hvězda Oma, která přináší zkázu a utrpení.

Vyprávění jednotlivých postav (nejen těch tří) se střídá v krátkých kapitolách, které nejsou přehnaně popisné a obsahují dostatek akce a dialogů, aby rychle plynuly. Střípky o fungování světa sbírá čtenář postupně, navíc mu pomůže i mapa a vzadu umístěný rejstřík pojmů a postav. Autorka občas odhalí i informaci o historii jednotlivých zemí, přesto to zatím nestačí k tomu, aby se čtenář dozvěděl, proč mají tak geograficky si blízké národy tak jinou kulturu a tradice.

Autorčin svět je totiž velice různorodý. Dhajci jsou relativně mírumilovní a přežívají mezi masožravými rostlinami, přesto se však uchylují k rituálnímu kanibalství. Sousední císařství Dorinah žije z otrocké práce a císařovna má silnou armádu – ženskou armádu. Ženy v zemi vládnou a muži zastávají pouze roli sexuálních hraček. Severní Saiduan je země, kde se o postavení vůdce vedou války. Velkou roli tu mají magicky nadaní čarodějové – zabijáci. Ve všech zemích panuje mnohoženství i mnohomužství, homosexuální vztahy jsou stejně běžné jako heterosexuální.

Svůj svět Kameron Hurley vykresluje postupně a docela dobře, dějové linky jsou zajímavé, i když samozřejmě neuzavřené, protože se jedná o první díl ságy. Co chtít od epické fantasy víc? Především dobře napsané a zapamatovatelné postavy. Přestože jich autorka představila hodně – jak těch hlavních, tak vedlejších, problémem je jejich propracovanost. Ty vedlejší čtenáři můžou splývat a u protagonistů chybí hlubší náhled do jejích myslí. Autorka neodkryla jejich motivaci a jejich jednání se občas zdá nelogické, stejně jako rozhodnutí o tom, co budou dělat dál. Na postavách přitom většinou dost záleží, jestli vás kniha pohltí, nebo se u ní budete nudit.

Zápletka je dostatečně zajímavá, aby čtenář po dočtení Zrcadlové říše měl nutkání v sérii Světoborci pokračovat, což je samozřejmě dáno otevřeným koncem, ale taky tím, že příběh obsahuje spoustu indicií, a čtenáři budou určitě chtít vědět, co se za nimi skrývá a co na hrdiny čeká dál. Pokud máte rádi temnou epickou fantasy, rádi objevujete nové světy a odhalujete spletité zápletky a intriky a větší množství hrdinů vám nedělá problém, vydejte se na drsné dobrodružství do Zrcadlové říše.

Vydal: Talpress, 2016
Překlad: Ondřej Kronich
Počet stran: 528