Charlie N. Holmbergová: Mistr papírových kouzel

Literární recenze / 26.1.2017 /

Ocitáme se na počátku dvacátého století, kdy se ve škole pro nadané kouzelníky má Ceony Twillová učit vznešenému umění přehýbačství – kouzlům s papírem. Nadšená z toho ale není.

Ceony Twillová se má stát učednicí mistra magie. Nejradši by se stala tavičem a svou magickou moc věnovala kovu, jenže místo toho se proti vlastní vůli a pro nedostatek přehýbačů ocitne v učení mistra papírových kouzel. Pro Ceony je to zklamání, kterým se netají, papír je považovaný za zbytečný a magicky nevyužitelný materiál. U mladého mistra Emeryho Thanea se však přesto začíná zaučovat přidělenému řemeslu přehýbačství a pomalu přichází na kloub kouzlům papírové magie. Poklidné učení ale záhy nabere krvavý spád, když do domu Emeryho Thanea vtrhne jednoho večera neznámá žena, vytrhne mu srdce z těla a zmizí. Ceony zachrání Emeryho srdcem z očarovaného papíru, aby pro něj získala několik dní života, a vydá se cizí ženu, mocnou mistryni magie krve, najít.

Příběh Mistra papírových kouzel se odehrává v Londýně na počátku minulého století, v městě plném vysokých čoudících komínů, ržání koní zapřažených v drožkách, plynových lamp i moderních materiálů jako plast či guma. Právě do materiálů používaných člověkem vlila autorka Charlie N. Holmbergová magii mocných kouzelníků. Stačí zaklínadlo, a materiál, k němuž je mág připoután, se probudí k životu.

Mistr papírových kouzel je románem, jehož hlavní devízou je zajímavý, byť jen okrajově naznačený svět plný originálně pojaté magie. Autorka seznámila čtenáře pouze s jednotlivými odvětvími magie a městem na předělu dvou epoch, což ovšem vzbuzuje víc otázek, než dává odpovědí. Samotný magický svět autorka poodhaluje jen okrajově, historii magie představila jen zběžně, stejně jako práci s jinými materiály než s papírem. Podrobnějších informací se snad čtenář dočká v dalších dílech této série.

Hlavní hrdinka Ceony, naivní a nezkušená mladá dívka, se musí rozhodnout, zda zachrání svůj život, nebo se postaví mnohem silnějšímu protivníkovi. Na to, že na počátku neuměla téměř nic, v sobě najednou objevuje obrovskou moc, vše potřebné umí a všechno jí vychází, což působí značně nerealisticky. Mistr papírových kouzel je tak román, který uchvátí nádhernou obálkou a zaujme především možnostmi, jež předkládaný svět nabízí, zklame však samotným příběhem a jeho hlavními protagonisty.

Pokud dokážete přimhouřit oči nad nedotaženými postavami, sáhodlouhým úvodem a až příliš velkými náhodami, které Ceony na její cestě pomohou, a soustředíte se hlavně na možnosti magického světa, mohl by se vám Mistr papírových kouzel líbit. Můžete si při čtení například představovat, jak vám čaj stejně jako Ceony a Emerymu servíruje papírový kostlivec.

Vydal Fragment, 2016