Terry Brooks: Shannarův meč (Shannara 1)

Před staletími, během druhé Války ras, získal král elfů Jerle Shannara od druida Bremena speciální meč, s jehož pomocí dokázal zapudit Pána černokněžníků. Ale Shannarův rod skoro vymřel a Pán černokněžníků znovu posiluje svůj vliv, aby zničil lidi, elfy, trpaslíky a další národy Čtyřzemí. Může na tom něco změnit mladý půlelf Shea Ohmsford? Poslední přímý potomek slavného Jerla Shannary by meč mohl znovu pozvednout.

brooks_shannaruv_mecShea Ohmsford žije v malé vesnici ve Stinném údolí, kde jeho adoptivní otec provozuje hostinec. Společně s jeho synem Flickem pro něho vykonává různé pomocné práce a zásilkové služby. Jednoho dne do hostince dorazí tajemný cestovatel Allanon, který viděl všechny čtyři země a údajně ovládá i kouzla. Shea od něho kromě přednášky z dějepisu dostane i váček se třemi zvláštními kameny, které ho mohou ochránit před temným nepřítelem. Shea tomu zpočátku nevěří, ale když se u nich ve vsi objeví tajemný netvor, nezbývá mu než utéci. Společnost mu dělá jeho nevlastní bratr Flick. Zatím Pán černokněžníků povstává a porazit ho může jenom vylekaný mladý půlelf.

Shannarův meč je klasická fantasy o skupině družiníků, kde nechybějí zástupci standardních ras – člověk, elf, trpaslík – a zároveň reprezentanti profláknutých povolání jako hraničář, princ, obyčejný farmářský synek atd. Samozřejmě nesmí chybět čaroděj, nebo v tomto případě druid Allanon, který více či méně celou skupinu sloučil. Hlavním hrdinou by měl být Shea Ohmsford, ale bohužel na to nestačí, protože v příběhu jsou zajímavější a charismatičtější postavy. Shea během putování prodělává osobní vývoj, ale od pěti set stran velice popisného textu by to chtělo mnohem víc. I hlavní záporák slouží více méně na okrasu.

Shannarův meč je první díl série Shannara, i když ve stejném světě se odehrávají i jiné série Terryho Brookse. Shannarův meč je autorovou prvotinou, která vyšla už v roce 1977. Značně se při psaní inspiroval Pánem prstenů J. R. R. Tolkiena. Chlapec se vydává s kouzelným předmětem a věrným přítelem po boku na dlouhé putování za zničením mocného nepřítele. Na cestu ho vysílá mocný mág, potká hraničáře, elfy i trpaslíky. Nechybí schůzování ras hodné Pána prstenů, děsivé pronásledující přízraky, rozdělení skupiny hrdinů ani zlotřilý rádce hrající za nepřítele. Navíc je tu snad jen trocha špionáže a dívka v nesnázích. Terrymu Brooksovi se to vše podařilo smrsknout do jedné pětisetstránkové knihy místo tří.

Dílo Terryho Brookse patří ke klasice fantasy žánru. V českém překladu vyšlo už v roce 1997 a skoro po dvaceti letech se dočkalo druhého vydání. Poměrně ho znevýhodňuje, že literatura ve stylu Pána prstenů už dávno není na výsluní a současný čtenář moderní fantasy možná touží po něčem víc akčním a dynamickém, což Shannarův meč bohužel nenabízí. Ovšem pokud chcete zavzpomínat na staré dobré časy se Společenstvem prstenu, zkuste si najít deset rozdílů.

Vydala: Omega, 2016

3 komentářů k článku: Terry Brooks: Shannarův meč (Shannara 1)

1. Suzanne [21.12.2016]

Jsem ostuda, ale tohle mi úplně uniklo:) Určitě to zkusím, protože si na moderní fantasy nepotrpím, zato staré klasiky mi většinou skvěle sednou:)

2. Renča [21.12.2016]

Zrovna dnes jsem četla článek, že se Terry Brooks chystá sérii Shannara po 40 letech ukončit, respektive že vyjde už jen poslední kvartet knih The Fall of Shannara, první díl z toho kvartetu příští rok.

3. Kometa [21.12.2016]

Jinak menší dodatek: seriál Letopisy rodu Shannara, který běžel na Primě Cool vychází až z druhého dílu knižní série. Tedy z příběhu Shannarovy magické elfeíny.