Hynek Klimek: Strašidlář – Mezi námi cizokrajnými strašidly

Literární recenze / 18.12.2016 /

Evropský kontinent obývá mnoho národů a každý z nich má svoje tajemné pověsti a vlastní sbírku strašidel. Krátkou exkurzi po nejzajímavějších a nejtypičtějších povede jeden severský elf v útlé knížce Strašidlář – Mezi námi cizokrajnými strašidly.

klimek_strasidlar_cizokrajTrochu namyšlený blonďatý severský elf, který vypadá jako ošklivější bratr elfa Legolase z Pána prstenů, s nezdravou fanouškovskou posedlostí galským bardem Trubadixem, vypráví o různých evropských nadpřirozených bytostech. V rychlém sledu přeskakuje od Británie, přes Norsko, Německo, Polsko, Slovensko, Ukrajinu a Rusko do Řecka. Popisovaná strašidla pocházejí z antických časů i nedávné minulosti.

Hynek Klimek, autor knih o pověstech, jižních Čechách a Šumavě, od roku 2012 píše Strašidláře pro děti. V nich se zabývá vesměs domácími strašidly různých typů od vodníků, čertů až k hradním obyvatelům. Tentokrát se zaměřil na cizokrajná strašidla, jako jsou severské tulení ženy, banshee, trollové, starogermánští skřítci a vlkodlaci, strašidla ze soudního Slovenska i z temných ruských hvozdů či harpyje z Řecka. Některé báje jsou proslulé a jiné méně. Klimkova verze Beowulfa dokáže pobavit hlavně dospělé.

Velký kus práce odvedla ilustrátorka Zdeňka Študlarová, která je spjatá i s předchozími Strašidláři. Její strašidla vypadají dostatečně děsivě i roztomile, aby okouzlila dětské čtenáře. Ani tentokrát nechybí mapa Evropy se výskytem v knize zmíněných nadpřirozených bytostí. Jen pro tu severo-západně-střední Evropu je trochu pestřejší než pro východní část kontinentu.

Strašidlář – Mezi námi cizokrajnými strašidly je doporučován pro děti od sedmi let. Bylo by skvělé, kdyby tomu odpovídal obsah. Hynek Klimek se inspiruje různými starými příběhy, ale neumí je naservírovat malým čtenářům. Starší děti od čtení může odradit roztomilá kresba Zdeňky Študlarové. Takže ten, kdo si nakonec Strašidlář nejspíš nejvíc užije, budou rodiče. Strašidlář není dělaný formou encyklopedie, ale sbírky různých historek bez skladu a ladu, z nichž některé jsou mravně poučné, ale jiné poměrně nevhodné (a občas se silným podtextem). Možná nebylo nejlepší zvolit vypravěčem severského elfa. Škoda, že se jím nestalo nějaké milé české strašidlo, které by hezky překlenulo hranice mezi Českem a zbytkem Evropy.

Hynek Klimek a Zdeňka Študlarová přišli s krásnou sérií Strašidlářů. Bohužel jejich zpracování je poměrně nevyvážené a má silný problém zacílit na správnou věkovou skupinu. Potenciál nechybí, ale chtělo by to učesat, doladit a pro dětské čtenáře i zjednodušit.

Vydal: Grada, 2016

Ukázka: