Siri Pettersenová: Ódinovo dítě

První díl severské fantasy trilogie zavede čtenáře do světa, v němž je životu nebezpečné nemít to, co ostatní.

Pettersen_Odinovo-dite

Mladá dívka Hirka se o svých patnáctých narozeninách dozvídá tajemství, jež ji může stát život. Na rozdíl od ostatních ze svého společenství nemá Hirka ocas, čímž byla odmalička terčem posměšků a opovržení. Vždy si myslela, že o znamení příslušnosti ke svému druhu přišla při útoku vlka, pravda je ale mnohem nebezpečnější. Je člověk. Nestvůra, jíž se všichni bojí. Blíží se obřad, při němž bude Hirka uvedena mezi dospělé – obřad, při němž by se všichni dozvěděli, kdo je. Dívka musí uprchnout, neví však, že je součástí plánu na ovládnutí říší tvořících svět Havraních kruhů. Není ale jediná, koho by se ostatní měli obávat. Blíží se Slepí – bezocasí, kteří před tisíci lety rozpoutali ničivou válku.

Už v pojetí hlavní hrdinky se Ódinovo dítě liší od mnoha jiných fantasy pro mládež. Ve světě, v němž Hirka žije, je sice výjimečná, ale pro čtenáře zvyklé na protagonisty s nadpřirozenými schopnostmi, na dospívající vyvolené vést národ do války, je Hirka osvěžující změnou, protože je naprosto obyčejná. Na rozdíl od ostatních se kvůli absenci ocasu nedokáže přimknout k síle přírody, nedokáže jedinou myšlenkou rozdrtit kameny. Co jí ale chybí na schopnostech, vyváží svou odvahou, drzostí a smyslem pro spravedlnost.

Hirčiným souputníkem se stává její kamarád Rime, jenž je potomkem vládnoucí rodiny. Politika a mocenské boje ho nezajímají, nechce vést život, jenž mu byl předurčen. Proti vůli své mocné babičky se vzdal svého postavení a dědictví, aby mohl žít tak, jak po tom vždy toužil. Proti nim stojí muž, jenž se snaží rozpoutat válku, aby se mohl postavit do čela říše. A s Hirkou má své vlastní plány.

Ódinovo dítě je výpravná fantasy, jež čtenáře zavádí do světa zvaného Ymsland. Už jeho názvosloví, na němž by si člověk občas vylámal jazyk, tak i jeho další prvky prozrazují, že základy Siri Pettersenová čerpala ze severských legend a mýtů. Mnohé prvky čtenář jistě pozná z jiných příběhů, Siri Pettersen si je však poupravila, díky čemuž Havraní kruhy přinášejí určitou originalitu. Nad hlavami poletují havrani, které obyvatelé živí masem zemřelých, aby s nimi zůstaly duše jejich bližních. Mezi světy se cestuje kamennými portály, jimiž nyní přichází děsivá hrozba. A na nehostinném severu spolu bojují národy, jež spolu kdysi žily v míru.

První díl Havraních kruhů nabízí propracovaný svět, v jehož zákonitostech se čtenář možná bude na počátku ztrácet, příběh odehrávající se na stránkách knihy ho však rychle pohltí. Nechybí mu intriky, politikaření a mocenské boje, postavy, které zaujmou a překvapí, a v neposlední řadě děj, který nepustí.

Ódinovo dítě je originální, propracovaná a komplexní fantasy, jež by neměla uniknout žádnému fanouškovi žánru bez ohledu na věk.

Vydal: Host, 2016