C. J. Redwine: Stínová královna (Havraní říše 1)

“Zrcadlo, zrcadlo, řekni mi, kdo je v zemi zdejší nejkrásnější nejmocnější!” Dalo by se napsat klasická pohádka o Sněhurce pro náctileté, ale vše je trochu jinak. První kapitola začíná tradičně: “Bylo nebylo…”

Redwine_Stinova-kralovnaHavraní říše přišla při nehodě o královnu a truchlící král se stal uzavřeným mrzoutem i pro své dvě děti, Lorelei a Lea, kteří sami matku velmi postrádají. Smutek však nemůže trvat věčně, proto vládce Morkantu pro utužení sousedských vztahů vyslal za králem sestru zemřelé královny, Irinu. Ta si získala postupně královo srdce, přilnul k ní i mladší synek Leo, a i Lorelei se cítí šťastná, nejen proto, že má někoho, kdo jí pomůže zvládnout projevující se magické nadání. Ale je opravdu vše tak, jak se na první pohled zdá, nebo je to jako s jablky, krásnými a lesklými, ale skrývajícími shnilou dužinu, které na hostinách Irina podává všem hostům včetně krále? A proč všichni (kromě Lorelei), co je snědí, čím dál více podléhají Irině?

Princezna se se svými schopnostmi postaví Irině na odpor a vše je najednou v troskách. Král je mrtev, Lorelei s bratrem na útěku a vlády nad královstvím se ujímá Irina. Tím příběh nekončí, ale začíná. Po devíti letech, kdy obě děti dospěly a Havraní říše strádá Irininou magickou mocí, je čas postavit se na odpor a převzít své právoplatné místo.

Ve fantasy románu Stínová královna se objevuje řada povědomých postav a motivů z pohádek, jež autorku inspirovaly k napsání dospělejších příběhů. Čtenář se tak setká se Sněhurkou, zlou královnou a lovcem, ke slovu přijdou otrávená jablka, ale v daleko děsivějším provedení a souvislostech. A samozřejmě nesmí chybět princ, který doslova přilétne z království Eldru, s vlastní dějovou zápletkou. Objeví se i představitelé z jiných pohádek, jako obři, víly a další stvoření, jež jsou buď důležitou součástí příběhu, nebo jsou jen zmíněny.

Kniha je opatřena poutavým přebalem, který zaujme na první pohled, a velmi propracovanou ilustrovanou mapou v přední i zadní předsádce. Podle složení a množství zemí lze usuzovat, že si C. J. Redwine připravila prostor pro nejedno pokračování.

Pohádky mám velmi ráda, ať už v psané, rozhlasové nebo filmové podobě, a tak jsem byla na knihu zvědavá. Jenže nakonec jsem během čtení cítila čím dál větší zklamání. Míchají se v ní “neotrávená” jablka s hruškami, autorka spoustu věcí nedomyslela a v příběhu tak vznikla řada nelogičností, s kterými jsem se nemohla popasovat. Když odhlédnu od toho, že co království, to jiná rasa, která s ostatními nemá co do činění, a ani se nikde neobjevují přesídlenci z ostatních říší, tak tu jsou najednou jediní zmínění míšenci, královské děti.

Dalším problémem je magie v podání Iriny, která svou sílu čerpá z království, a tím zemi vysouší, ač vodní toky jsou nedotčené. Lidé mají hlad, přestože v lesích běhají laně, v řekách plavou ryby. Taktéž problémy Eldru spojené s magií, na kterou by podle autorky mělo mít výhradní právo království Morkant, mi přijdou velmi záhadné, o původu zla a jeho příčinách se čtenář vůbec nic nedozví. Ani hlavní hrdinka Lorelei mě svým dlouhým váháním a nindžovskými triky moc nepřesvědčila. Příběh by nemusel být špatný, kdyby autorka lépe propracovala detaily.

C. J. Redwine žije s rodinou v Nashvillu, má ráda pohádky, knihy o Harrym Potterovi, filmy s Johnnym Deppem. Je autorkou apokalyptické fantasy trilogie Defiance. Stínová královna ze série Havraní říše je první knihou, která u nás dosud vyšla. Druhý díl této série má v originále vyjít v únoru příštího roku s názvem The Wish Granter.

Vydal: Baronet, 2016
Koupit