Rick Riordan: Hněv bohů (Kronika Cartera Kanea 2)

Literární recenze / 19.8.2016 /

V zájmu Kaneových a celého světa doufám, že následující příběh je jen vymyšlený. Jinak jsme všichni v pořádné bryndě. (str. 9)
Čtrnáctiletý Carter Kane a jeho o dva roky mladší sestra Sadie odhalili neuvěřitelné tajemství svojí rodiny. Mezi jejich předky patří dávní egyptští faraonové. Z obou větví své rodiny zdědili talent starých mágů, kteří dokázali využívat moc bohů. Věnovat se egyptské magii může být zatraceně nebezpečné a Kaneovi maléry přitahují spolehlivěji než magnet železo.

Riordan_Hnev-bohuOd chvíle, kdy Carter a Sadie zjistili svůj magický potenciál, uzavřeli příměří se Sutechem a úspěšně vzdorovali Domu života, uplynulo sotva pár měsíců. Od té doby se pár věcí zásadně změnilo. Carterovi a Sadie se podařilo získat učedníky, kteří s nimi studují a obývají dům jejich strýce v Brooklynu. Jiné věci naopak zůstávají naprosto stejné. Po světě si volně běhají egyptští bohové, snaží se je zastavit banda mágů z Domu života a skoro všichni zúčastnění Cartera se Sadie nenávidí a třešničkou na dortu je skutečnost, že se obří had chystá sníst slunce a zničit svět. Obyvatelé Jednadvacátého Nomu musí zabránit hadu Apopovi v probuzení, přivést zpátky původního vládce bohů a oslavit Sadiiny třinácté narozeniny. Čas se krátí a nepřítel nabírá síly.

Kaneovi od svého prvního dobrodružství s egyptskými bohy trošku dospěli, ale pořád si umějí brnkat na nervy jako správní sourozenci. Zároveň dokážou jeden druhého podržet v těžkých časech. Carter přestal být takový škrobený a neopustila ho posedlost jménem Zia Rašídová, kterou se snaží najít. Sadie naopak řeší menší emocionální zmatek, protože ji přitahuje bůh Anup, ale zakoukala se i do učedníka Walta Stonea ze Seattlu. Ten má ovšem pěkně komplikovanou minulost a nepříliš nadějně vypadající budoucnost.

Kromě nových mágů v zácviku a několika nových bohů se v Hněvu bohů objevují i další staří známí. Nechybí strýček Amos Kane, bojová kočičí bohyně a pečovatelka o nezletilou mládež Baset nebo jeden z protihráčů sourozenců Kaneových – Michel Desjardins, vrchní lektor, mistr Prvního nomu, vůdce Domu života, „monsieur Nádhera“ a pro některé jeden z kandidátů na nejneoblíbenějšího mága. Bohužel žhavým kandidátem na pozici nejneoblíbenějšího se ve druhém díle trilogie stává Vladimir Menšikov, přezdívaný Vlad Sípavec. Zákeřný, nevyzpytatelný a všeho schopný. Ovšem nejzajímavější postavou je jistý šeredný trpaslík, který řídí limuzínu v plavkách a má se Sípavcem nevyřízené účty.

Sourozenci Kaneovi umí přidělávat práci jednotkám záchranného operačního systému po celém světě. Demolují muzejní instituce v New Yorku, dělají neplechu v ulicích Londýna, ohrožují chodce i řidiče v Petrohradu, působí vzruch v pustinách Egypta, a ani magický svět jich není ušetřen. Na druhou stranu i tentokrát se objevují zmínky, že egyptská mytologie zřejmě není jedinou, která vystrkuje růžky do moderního, současného světa.

Americký spisovatel Rick Riordan ani ve druhém dílu trilogie Kronika Cartera Kanea neztratil svůj vypravěčský talent. Poodkrývá další informace o magickém světě a nechává své hrdiny zachraňovat svět v nepolevujícím tempu. Vůbec nevadí, že dějová linka se podobá prvnímu dílu i sérii o Percym Jacksonovi, vždyť jaká by to byla zábava, kdyby nešlo o záchranu světa v ultra krátkém termínu. I tentokrát autor vypráví na střídačku z pohledu Cartera a Sadie, což přispívá k zábavnosti celého příběhu.

Hněv bohů skvěle kombinuje uzavřený příběh i můstek pro poslední díl. Čtenář nemá pocit, že by ho autor ošidil nedostatečným vyprávěním, ale zároveň se těší na další díl, kde se dozví nové informace a znovu se setká s oblíbenými postavami. Hněv bohů je fantasy pro dětské čtenáře, která však dokáže přitáhnout a zabavit i ty starší.

Vydal: Fragment, 2012