Meg Cabotová: Láska přemůže i smrt (Podsvětí 3)

Pierce Olivierová bydlí se svou matkou na Ostrově kostí. Během svých sedmnácti let už stihla mimo jiné zemřít, když ji zabila posedlá babička. Zamilovala se do kluka, který je už nějaké to století mrtvý a šéfuje přestupnímu Podsvětí, kde mrtví čekají na svou další cestu. Musí bojovat s Fúriemi, překazit nekalé kriminální plány sousedů z ostrova a očistit svého strýce. Zkrátka těžce vytížená puberťačka.

Cabot_Podsveti_Laska-premuze-smrtSedmnáctiletá Pierce aktuálně pobývá v Podsvětí, kam se musela uchýlit ve společnosti Johna Haydena, jeho posádky, kamarádky Kayly a svého čerstvě zesnulého a znovuoživlého bratrance Alexe. Alex se snažil očistit svého otce, který byl nařčený z vraždy. Přitom se dostal příliš blízko ke špinavým tajemstvím rodiny Rectorových, což se mu stalo osudným. John ho dokázal oživit, ale bezpečným útočištěm se pro něj stalo Podsvětí. Bohužel ne na dlouho. Moc Sudiček slábne a Fúrie se snaží Podsvětí zničit. Pierce nezbývá než se pustit do boje a zachránit Podsvětí, svou rodinu v normálním světě a hlavně svou lásku – Johna Haydena.

Třetí díl série Podsvětí začíná krátce po konci Lásky v Podsvětí. Hrdinové sotva stačí popadnout dech a příběh naplno pokračuje. Zpočátku je zápletka trochu zmatená. Objevují se nové vedlejší postavy a ty staré trochu zapadnou. Zůstává nový i starý nepřítel, ale noví spojenci jsou odsunuti na vedlejší kolej. Jako u většiny young adult románů příběh stojí a padá s hlavní hrdinkou a její láskou. John a Pierce už tak nějak vědí, na čem spolu jsou, a jejich problémy se týkají obhajoby jejich vztahu před okolním světem. Přeci jen žádný rodič nebude nadšený, když mu dcerka přivede domů nápadníka a představí ho jako pána místního Podsvětí, kterého se mimochodem snaží zabít její babička. Pierce je odvážná, místy praštěná a rozhodně se nevzdává ani v těch nejprekérnějších situacích.

Čtyři roky čekaly čtenářky, než si mohly v češtině přečíst celou trilogii inspirovanou řeckým mýtem o Persefoně a Hádovi. Americká spisovatelka Meg Cabotová ve třetím dílu přihodila do mixu další nadpřirozené hráče, kteří se sice do báje hodí, ale celé to trochu zbytečně zamotávají. Mnohem lépe běží lehce detektivní linka týkající se Rectorů a Alexova otce. Totálně ovšem zmizela Johnova minulost. V minulých dílech to vypadlo, že osudy Haydenů a Rectorů spojené před pár staletími budou mít nějakou dohru, ale v posledním románu to celé autorka vyškrtla. Možná se jen snažila mást a napínat čtenáře, ale to neznamená, že to ve výsledku neskřípe.

Děj přes různá zadrhnutí odsýpá přiměřeným tempem. Meg Cabotová vzhledem ke své letité zkušenosti píše čtivě a dokáže zaujmout. Celý příběh nezapře, že cílí na náctileté slečny, které se mohou ztotožnit s Pierce a budou sympatizovat s její zakázanou láskou k Johnu Haydenovi.

Láska přemůže i smrt je nepříliš výrazné zakončení celé trilogie. Nejvyšší hodnocení by si zasloužil první díl Mezi láskou a smrtí. Druhý zápletku přijatelné rozvíjí, zodpovídá pár tajemství a třetí by měl svižně, napínavě a logicky všechno rozmotat. Snaží se, ale zkrátka to kulhá kvůli různým věcem, které byly moc překombinované nebo chybělo jejich vzájemné vyladění.

Vydal: Knižní klub, 2016