Kristina Hlaváčková: Artefakt (Podsvětí 1)

Není třeba pochybovat, že Praha je místo skrz naskrz magické. Někdo se nechá okouzlit tajemným odrazem lamp ve Vltavě, jiný dá přednost romantické atmosféře úzkých uliček a další se vydá po stopách historických osobností. A někdo se pro změnu pokouší na turisticky frekventovaném místě zabít Sam Barnetovou. Olovem i magií.

Hlavackova_Podsveti-ArtefaktPátek třináctého měl být pro Sam nádherným svatebním dnem. Jen kdyby ji snoubenec Kvído (snoubenec číslo dvě) pár dní předtím nedal kopačky. Roztěkaně bloumá po Praze, když v davu turistů narazí na povědomého člověka. Vypadá sice starší, ale je přesvědčena, že je to její bývalý snoubenec číslo jedna. Peter Lomax si ji nemohl vzít před sedmi lety za ženu, protože zemřel při dopravní nehodě. Sam se vydá za Peterem, ale není jediná, kdo ho pronásleduje. Tím se dostává do pořádného maléru, protože se vzápětí stává terčem Peterových pronásledovatelů.

„Promiň, ale to se fakt může stát jen tobě, že ti ženich zdrhne týden před obřadem a místo svatby se dostaneš do přestřelky a ještě spadneš z mostu do řeky.“ (str. 38)

„Spadne na tebe barák a první, co tě napadne, je citovat Bruce Willise?!  Mám se o tebe bát?“
„Dokud necituju Rosamunde Pilcher, jsem v cajku…“ (str. 79)

Samantha Alexandra Barnet Wolfová je na první pohled obyčejná holka s výškou těsně nad metr padesát, věkem něco přes dvacet a se solidním talentem zásadně vyčnívat ve většině situací. Její rodiče Sára a Michael zahynuli za záhadných okolností v Japonsku a trvalo několik let, než se maličká Samantha dostala ke svým biologickým příbuzným. Adoptovala ji sestra její matky René Wolfová a tím Samantha přestala být jedináček. V očích tety ji kazí Max Barnet, profesionální golfový hráč a strýček z otcovy strany. René není nadšená, že Sam ztroskotala už druhá svatba, a za to, že se ji snažili zabít, si dívka taky určitě může sama. Zkrátka rodinka k pohledání, která skrývá zajímavá tajemství.

Někdo by asi začal vyvádět, kdyby se ho pokusili zabít přímo na rušné pražské ulici, ale pro Sam to není poprvé, co ji kvůli Peterovi napadli. Většinou si naštěstí dokáže poradit, protože umí s meči zacházet lépe než Deadpool a různé lektvary míchá jako ostřílený chemik. Jen netuší, co si myslet o něčem, co vypadá podezřele jako magie.

Kristina Hlaváčková, autorka young adult série Dračí oči, svou čtvrtou knihou Artefakt začala tvořit novou urban fantasy trilogii. Hlavní hrdinkou je mladá žena, která to v životě nemá lehké, a občas bohužel vlastním přičiněním. Sice je o přibližně deset let starší než Elena z Dračích očí, ale čím dál děj ubíhá, tím větší má čtenář pocit, že až na drobné kosmetické vady se jedná o stejnou osobu. Autorka v tomhle trochu sjela do stereotypu, stejně jako s draky a mocnými artefakty, které se snaží získat zástupci černé nebo bílé magie. Alespoň jedna z vedlejších postav by se nemusela opět jmenovat Veronik… Tentokrát se Kristině Hlaváčkové podařilo začlenit do příběhu i jednu z jejích velkých vášní – golf.

Artefakt je městská fantasy z českého prostředí, a proto čtenáři mohou snít o tajemných zákoutích hlavního města a na vlastní kůži si zkusit, jestli nepotkají vlkodlaky, duchy, draky, magiky, golemy a další nadpřirozenou havěť, kterou začíná Samantha teprve poznávat. Detektivní zápletka okolo osob, které měli Peter a Sam v patách, končí brzy na dlouhou dobu u ledu, aby se hrdinka mohla seznámit s magickým světem s nadšením dítěte na Matějské. Vyprávění ve třetí osobě občas skáče na některou z vedlejších postav. Vzájemný mix dějových linek je nevyvážený a taky neuzavřený a nedovysvětlený (snad se vše vysvětlí v dalších dílech).

Autorčin styl psaní se knihu od knihy zlepšuje. Občas se ovšem v Artefaktu objevují pasáže, kde zůstává záhadou, jestli to byl úmyslný či neúmyslný vtip. Například když se adoptivní bratr představuje jako major Wolf a jeho parťák jako kapitán Voříšek.

Vydala: Grada, 2016