Garth Stein: Záblesk světla

Trevorovo zkoumání v domě Ridellových odhalí spoustu tajemství. Dokáže zlomit kletbu rodiny Ridellových a zachránit ji? Nová kniha Gartha Steina je z trochu jiného soudku.

Stein_Zablesk-svetlaJones Ridell zkrachoval a jeho manželství se rozpadá. Musí si vyřešit vnitřní spory, a tak se vrací i se synem Trevorem do domu, kde vyrůstal – do Severního sídla. Zde čtrnáctiletý Trevor potkává svého dědu Samuela a tetu Serenu. Zatímco otec řeší problémy okolo domu Ridellových a své vnitřní démony, Trevor dům prohledává a snaží se zjistit více o svých předcích. Takto starý dům toho má hodně na srdci. Zvláště když je tam duch a má s domem plán.

Jones ze začátku s Trevorem komunikuje, ale čím déle jsou v Severním sídle, tím míň spolu mluví, a nejen proto, že Trevor pořád prozkoumává dům. Jeho charakter s postupujícím příběhem pokulhává. Trevor není ten otrávený puberťák, jaké vidíme například ve filmech – je zvídavý, sečtělý. Jako každý v jeho věku je poblázněný, důvěřivý a chce dát dohromady své rodiče. Serena se zpočátku zdá být milá – uklidňuje rozrušeného dědu Samuela, ráda vidí po dlouhé době svého bratra a nového synovce, potom se z ní však stává docela manipulativní, divná postava. Děda Samuel působí věčně roztržitě a zmateně. Sice je to podivín, ale s vnukem vychází dobře.

Záblesk světla je thriller, což se projeví spíše až v druhé polovině knihy. Historie předků není až tak napínavá, ale určitým způsobem zajímavá. Příběh bych popsala slovem „podivný“, a to hlavně od chvíle, kdy se dostane Trevor s otcem do domu Ridellových. Jakmile se děj odehrává tam, příběh dostane podivnou atmosféru – zůstává ovšem otázkou, jestli to tak autor zamýšlel. Nádech nadpřirozena zastupuje duch Severního sídla, ale není to fantasy ani duchařina. Narazíme však na prvky new age. Propojení s okolní přírodou je osvěžující, protože ve většině knih se na to autoři nezaměřují, ovšem zde to představuje důležitý prvek.

Dospělý Trevor dcerám vypráví, co se mu vlastně to léto přihodilo, proto se občas prolne minulý a přítomný čas. Na několika místech Garth Stein používá výrazy čtrnáctiletého Trevora, a jindy složité pojmy a názvy různých nástrojů. Sem tam autor seká věty. Dialogů je méně než popisného textu, hlavně proto, že hlavní hrdina prolézá domem.

Záblesk světla není příliš temný román, ani duch domu Ridellových není strašidelný. Pokud tedy máte rádi podivnou atmosféru a pátrání jak v útrobách domu, tak v historii předků, je to pro vás to pravé nenáročné čtení.

Vydal: Ikar, 2016