Seriál Za svitu měsíce (Moonlight) – recenze

Píše se rok 2007 a v Los Angeles pomáhá s vyšetřováním případů soukromý detektiv a upír v jedné osobě Mick St. John.

Ve světě seriálu Za svitu měsíce nejsou upíři dekadentní nadrasou jako například v románech z pera Laurell K. Hamiltonové. Snaží se splynout s okolím, ve společnosti lidí nevyčnívat a nijak na sebe neupozorňovat – tajit svou existenci je pro upíří rasu stěžejní. Ve stvůry noci s vyceněnými tesáky a ledově modrýma očima se mění jen při potyčkách, jinak se snaží zachovat dekorum uhlazených gentlemanů a dam z vyšší společnosti, kteří rudou tekutinu pijí z křišťálových sklenic a na lov za dvounohou kořistí se vydávají jen zřídka. Jdou také s dobou – ta tam je éra spaní v tmavých rakvích, upíří dnes spí v chladničkách. Dokážou se pohybovat velkou rychlostí, a i když nelétají, skoky do několikátého patra domu jim nedělají potíže. Kolík do srdce je nezabije, jen paralyzuje, a pokud se chcete upíra zbavit navěky, pak si vezměte na pomoc oheň, gilotinu nebo meč (či jiný nástroj k odseknutí hlavy).

Mick je v upířím měřítku mladík, přeměněn byl teprve v padesátých letech. Není divu, že ho jeho nejlepší přítel Josef Kostan, jenž má na krku více než čtyři sta křížků a je považován za nejbohatšího upíra v Los Angeles, má ještě za upíří nedochůdče. Trojici ústředních postav doplňuje novinářka Beth (Sophia Myles), která má ve zvyku plést se policistům do vyšetřování vražd.

Jakkoli je Mick ústředním hrdinou a průvodcem celého seriálu, není nejvýraznější. Mick v podání Alexe O’Loughlina působí spíše jako sympatický kámoš odvedle než jako mocný a sebejistý upír, který by vám jediným stiskem ruky dokázal zlomit vaz. Charisma si pro sebe ukradl Josef v podání Jasona Dohringa, jenž si ze své mnohem známější role v seriálu Veronica Mars vypůjčil klukovský šarm a auru tajuplnosti. Nejslabším článkem ústřední trojice je blondýnka Beth, která se často chová bez rozmyslu, jako „všechno vím, všechno znám a se vším si poradím“, přestože bez Micka by se v drtivé většině případů, a často vlastní vinou, ocitla v úzkých.

Stěžejní linkou jednotlivých dílů seriálu je vyšetřování vražd. V každé epizodě se objeví mrtví či unesení a pokaždé se případ týká upírů. Na napínání diváků tvůrci moc nehrají, rozuzlení jednotlivých případů se tak divák dočká vždy ke konci dílu. Jinak je tomu ale u odhalování zákoutí upíří společnosti, jejich zvyků a historie, případně příběhu samotného Micka – tyhle informace tvůrci trousí během celé první (a jediné) řady tohoto seriálu.

Za svitu měsíce není seriál, jenž by si diváky získal propracovanými detektivními zápletkami – ty jsou naopak docela jednoduché a po pár dílech se omrzí. Mnohem zajímavější je ale právě upíří historie či postupné odhalování osobních příběhů Micka a Josefa. Je škoda, že seriál skončil jen po šestnácti dílech, v posledních epizodách totiž nabral na obrátkách. Je tak na divákově fantazii, aby si domyslel, jak příběh Micka a další vývoj událostí v upíří společnosti dopadnou.

Osobní hodnocení: 70 %

7 komentářů k článku: Seriál Za svitu měsíce (Moonlight) – recenze

1. fin [4.4.2016]

Jo, tak tenhle seriál jsem kdysi milovala a sjížděla ho pořád dokola…podívala jsem se na něj nedávno a protože už je upíří boom pryč (u mě určitě), nic moc mi neříká (ano, pořád jsem okouzlena Mickovým bytem). Kdo neviděl, ať neváhá kouknout, myslím, že už je seriál (4DVD) levnější.

• Axia [4.4.2016]

Mám to úplně stejně (tedy krom toho boomu, nějak se mi záliba pro upírárny po skoro dvouleté přestávce vrátila).
      Viděla jsem ho poprvé někdy před pěti, šesti lety a zamilovala si ho – Mickův byt a Josefa :-)) Seriál mě moc bavil, viděla jsem ho několikrát, a teď jsem se k němu po pár letech vrátila. Detektivní linka mě brzy přestala bavit, ale ten svět ne :-)

2. Terka [4.4.2016]

Tuto bohužel jedinou serii jsem si zakoupila na dvd. Je to smůla, ze to nemá pokračování. Moc se mi to libilo. Souhlasim s předchozím komentářem, ze to ke konci dostávalo obrátky.

3. Renča [4.4.2016]

Taky jsem viděla asi cca 6 let zpátky, líbilo se mi to a doporučuju (ale ne, neviděla jsem několikrát jako Finka :D ).
    Neviděla jsem Veronicu Mars, takže pro mě je Jason Dohring právě Josef z tohohle seriálu, pak jsem ho viděla ještě v Ringer (taky mělo jen jednu řadu), no a teď se objevuje v 3. řadě Originals.

• Axia [4.4.2016]

Ringer jsem kdysi taky viděla, moc velká škoda zajímavého seriálu, ale i když z IMDb vím, že tam hrál, už si ho nevybavuju. Pro mě asi navždycky zůstane hlavně Loganem z Veroniky Mars.

Na Originals se taky chystám, viděla jsem pár dílů a líbilo se mi to, ale nějak jsem pak „odpadla“ :-)) Dohring je ale lákadlo, to tedy jo :-)

4. fin [5.4.2016]

Dá se teď koupit jen za 278! Paráda. Já platila 899 a nikdy jsem nelitovala, naopak :-)))

Dohringa znám jen odsud. Originals jsem kvůli němu zkusila, ale tak nudný seriál abys pohledal – jsou to krvelačná monstra (tedy měla by být) a jen neustále hovoří a vše rozebírají – na to nemám. Vím, nejsem cílovka, je to pro teen a asi jen pro některé.

5. LucieS [5.4.2016]

Jak já tenhle seriál kdysi milovala. Závěrečný rozhovor Micka a Beth jsem tehdy ořvala, padnul snad celý balíček papírových kapesníků ..