Petr Schink: Jak lvové

Dobrodruh Fastynger van Hauten se živí jako zabiják různých příšer a občasný žoldák. Cestuje ve společnosti malého kluka Abelia Granuse, syna své bývalé milenky. Chlapce se zmocní tajemný metafyzický řád, dokud však Fastynger dýchá, nehodlá se ho vzdát a dělá vše pro Abeliovu záchranu.

Schink_Jak-lvoveDrsný příběh vypráví Petr Schink z pohledu Fastyngera van Hautena, kterého představil už v knize Století páry. V příběhu Jak lvové se proto příliš nezabývá jeho minulostí. Jen porůznu načrtává, co se událo mezi ním a malým Abeliem, co mají společného a co je na tom klukovi tak zvláštního, že je o něj nebývalý zájem. Svou linku má i Abelieus, ale jeho scény jsou popisovány ve třetí osobě. Nechybí ani pohledy do minulosti, které slouží k lepšímu pochopení současných trablů obou hrdinů. Občas prostor dostane i nějaká další postava, aby čtenář znal všechny souvislostí. Ve výsledku z toho vzniká překombinovaná složenina, kde některé pasáže  zpomalují jinak svižně plynoucí děj.

Samotný Fastynger nejvíc ze všeho připomíná jistého bělovlasého vědmáka. Jen monstra kosí výstřely ze svých dvou pistolí a místo malé holky s sebou tahá kluka. Rozhodně to není hrdina, s kterým by se čtenář bez problému ztotožnil. Chybí mu charisma některých bijců akční fantasy nebo zajímavě pohnutý životní příběh, s kterým by získal sympatie. Fastynger chce zachránit svěřené dítko před bandou vyšinutých magorů. Na tom však není nic originálního.

Abelio je poloviční sirotek, jehož matka byla umanutá fanatička. Jdou po něm mistři metafyziky a zajímá i několik zazobaných podnikatelů, z jejichž rodu pocházela jeho matka. Navíc mu je v patách několik umíněných šílených vědců, kteří do kapsy suverénně strčí i doktora Frankensteina. Jedním z nich je i Janus, který už měl být mrtvý tolikrát, že od něj není vůbec hezké, že se tak či onak stále drží svého plamínku života. Kromě Januse zajímavou roli hraje i metafyzik Jansen, aby čtenář musel přemýšlet, který je který.

Petr Schink představil ponurý, krutý a zvrhlý steampunkový svět, v němž se to hemží klasickými monstry. Je to místo, kde metafyzika ustupuje do pozadí, ale občas vystrčí své špinavé drápy, kde lidé používají parní stroje, ale zároveň jejich průmyslové laboratoře chrlí děsivé genetické experimenty. Kde lidský život nemá téměř žádnou hodnotu a z mršin se dělá melasa na krmení trolů v laboratořích Líhně. Vítejte ve světě, kde určitě nechcete žít, kam se určitě nechcete narodit. Autor se vyžívá v extrémních popisech násilí, umírání i drsného koloběhu života. Jeho výživné popisy temného světa však brzy přestávají šokovat a začínají nudit, když svou hojností otupí čtenářův mozek.

Jak lvové je zajímavý román z pera domácího autora, ale Petr Schink občas příliš tlačí na pilu. Příběh není drzá lehká akční oddechovka, ale někdy zmatená depresivní temná fantasy, které by se měly hodně velkým obloukem vyhnout povahy se slabšími žaludky i nervy.

Vydala: Epocha, 2015