Hanina Veselá: Drak bere vše

Literární recenze / 16.12.2015 /

Už sedmnáct let uplynulo od chvíle, kdy zrzavá psionička a nekromantka Magnólie opustila domovskou Plavenu na jedné z pirátských lodí obávaného Kirbega. Od té doby pro něho plní jeden úkol za druhým, zuby nehty i jinými zbraněmi se drží naživu a snaží se ze všech sil vyhnout svému bývalému mistru Zvinovi. Osud je ovšem bestie a miluje, když může Noly zkřížit plány.

Vesela_Drak-berevseVypadalo to jako zdánlivě jednoduchý úkol. Skočit si do moře, chvilku se potápět, zachránit jednu hubenou nekromantku, vést diplomaticko-obchodní vyjednávání, přežít setkání s hlubinnou příšerou. Brnkačka. Poté se to celé zvrtlo a Magnólie se ocitla, jak je u ní velice dobrým zvykem, uprostřed neplánovaného a vysoce nebezpečného dobrodružství. Není asi překvapením, že to má cosi společného i s jejím bývalým mentorem.

„Touha po dobru tryská ze samotné její podstaty. Snad proto přitahuje pozornost těch nejzatracovanějších bytostí. Pokud neodolá jejich klamnému vábení, nenajde štěstí, lásku a klid v tomto životě ani v žádném jiném.“ (str. 185)

Magnólie je stále ta rázná a přidrzlá ženská s talentem padat a zaplétat se do příšerných průšvihů. Ten poslední ji zanese na místo úzce spjaté s předlouhou a temnou minulostí jejího bývalého učitele, plavenského arcimága Zvina. Konečně nadešel čas, kde si čtenáři potvrdí nebo vyvrátí domněnky spjaté s jeho osobou. Zvin a Magnólie spolu tvoří úžasnou chemickou těkavou směs a o překvapení není vůbec nouze. Nové prvky do příběhu přináší Kirbegův komplikovaný osobní kat Hajmón, odsouzená nekromantka Delcante, jež utíká nejen před svou minulostí, nebo extra divná královská rodinka v jednom extra divném městě.

Příběh z herního světa Asterionu se odehrává po novelce Slza pro dračího pána, kdy je stále drzá zrzka ve službách pirátského vůdce Kirbega, přezdívaného Žlutý drak. Drak bere vše ale zároveň předchází novele Studená krev, která prvně vyšla jako e-book na podzim roku 2013, její papírová verze se však objevuje až nyní ve sborníku Marellion.

Román Drak bere vše vnáší nové střípky informací do světa Asterionu. Osvětluje události částečně spojené s arvedanským dávnověkem a s nejlepšími generály Khara Démona. Čtenáře přivádí i na nové zajímavé místo, i když hrdinka by se mu raději vyhnula, kdyby mohla.

Autorka využívá známé informace o Asterionu, ale nevzbuzuje ve čtenářích pocit, že jim něco velikého uniká, protože neznají všechny povídky, romány nebo herní moduly. Jen předešlé příběhy Magnólie je lepší znát, protože teprve pak si její (ne)vztah se Zvinem pořádně vychutnáte.

Hanina Veselá opět namíchala zábavný koktejl plný napětí, jiskření, ironie i rychlé akce. Její Magnólie je silná, odvážná, držkatá a velice sympatická hrdinka. Tentokrát ovšem trochu pluje s proudem a nechává na jiných, aby dělali ta nejobtížnější rozhodnutí. Stále dokáže chránit své přátele (i ty, co si to vůbec nezaslouží), umí přežít i v té nejtěžší situaci a dokáže být velice nebezpečná.

Magnólie neztrácí šťávu a rozhodně má co nabídnout. Příběh se čte skoro sám a po dočtení poslední stránky nezbývá než truchlit, že nebyl delší, a doufat, že se slibovaná pokračování ocitnou na pultech knihkupectví co nejdříve.

Vydalo: Mytago, 2015