P. Nováková, J. Dvořák, V. Čepelák (ed.): KOMIKSFEST! 2015
Na konci října se v Praze uskutečnil již podesáté mezinárodní KomiksFEST!, zahrnující vernisáže, výstavy, besedy, autogramiády i křest. Tentokrát festival komiksu dal prostor i zatím největší výstavě děl mladých domácích tvůrců s názvem Generace 2.0. Součástí bylo i vydání nového katalogu s ukázkami tvorby několika autorů.
Editoři Petra Nováková a Joachim Dvořák připravili pěkný a pestrý výběr jednohubek pro milovníky grafických příběhů. Hned na začátku čeká na čtenáře editorial Joachima Dvořáka, po něm následuje ukázka tvorby sedmi zahraničních autorů z Velké Británie, Německa, Norska, Portugalska, Itálie, Rumunska nebo Kazachstánu. Samozřejmě nechybí ani jejich stručné medailonky. Ukazuje se, že komiks rozhodně není pouze doménu mužů.
Každý autor dostal průměrně prostor čtyř stránek ‒ někomu je zaplnil jeden příběh, jinému dva, nebo dokonce tři. Jejich práce se liší využitím barev, způsobem kresby i obsahem. Někdy má příběh zajímavou pointu, jindy to vzbudí otázku: Co tím autor myslel? Vždyť těch významů je nejméně deset. Svým způsobem tvorby mě v téhle části nejvíc zaujal Alessandro Sanna. Ale jako nejlepší příběh po stránce obsahové mi přišel Svatý Eogyrinus od Joakima Pirinena.
Další část katalogu se věnuje Generaci 2.0 – Novému československému komiksu. O mladých autorech a jejich tvorbě se rozepsal editor této části Vojtěch Čepelák, komiksový novinář, spoluorganizátor festivalu a kurátor výstavy Generace 2.0. Jedná se o představení pouze čtrnácti vybraných českých i slovenských autorů a autorek (i když čeští vysoce převažují), z nichž někteří už dokonce zanechali svou stopu i mimo území Česka a Slovenska. O těch se rozepisuje Tereza Drahoňovská, spoluzakladatelka české větve Laydeez do Comics. Délka jejich příspěvků se pohybuje od dvou do čtyř stránek. U některých z nich je vidět inspirace mangou, jiní se věnují depresivním tématům.
Mezi ostatními se vymyká Síť Zuzany Čupové, v níž se skrývá nelehce rozluštitelný příběh beze slov, který by ovšem byl velice pěkným obrazem na stěně. Netradiční superhrdinský příběh představil Marcel Dokoupil, v němž nejvíc upoutá nezvyklá časová osa. Zajímavou pointou končí Úlovek Lenky Šimečkové a Jana Kilianová ve svém Za lásku život položím nabízí komiks ve stylu klasické fantasy, o jehož rozhřešení se dá říct jenom: Konečně to někdo provedl. Ani tentokrát nechybí stručné medailonky, z nichž je patrné, že většinou se autoři zahrnutí do výstavy Generace 2.0 narodili na začátku devadesátých let a jejich tvůrčí cesta teprve začíná.
Ve zbytku katalogu jsou krátce přiblíženy výstavy desátého ročníku, tvůrčí dílny na dětské části KomiksFESTu, členové poroty soutěže Muriel 2015 i nominovaní v jednotlivých kategoriích. Nechybí ani seznam vítězů z let 2007 až 2014, kteří získali ocenění během KomiksFEST! za domácí i překladová díla či realizované projekty.
Komiksové umění není pouze jedno. Je ho tolik, kolik jeho tvůrců i obdivovatelů. Tohle by mohla být jedna z hlavních myšlenek, kterou jsou s prohlížením katalogu spjaté. Každý fanda grafických příběhů si v něm najde něco, co ho zaujme, nebo naopak bude vědět, kterému autorovi se do budoucna vyhnout, protože není zrovna jeho šálek barev. Rozhodně to vypadá, že v následujících letech je na co se těšit a snad představení autoři nezmizí a jejich tvůrčí hvězdy budou stoupat.
Vydal: Labyrint, 2015