Daniela Mičanová: Alexander (Modrá krev 1)

Literární recenze / 4.10.2015 /

Po patnácti letech znovu (tentokrát ve formě e-booku) vychází upíří román Alexander od české spisovatelky Daniely Mičanové. Ta své prvorozené literární dítko pročetla, zrevidovala a drobně upravila. Kde se dá v České republice nejlépe najít upír? Přeci v Lednici, mezi účastníky celosvětové vědecké konference zasvěcené vampyrismu.

Micanova_Modra-krev_AlexanderAnna pracuje v muzeu a ve volném čase se věnuje vědeckému bádání na téma upírů. Dokonce sepsala mezi vampyrology velice uznávanou stať. Proto si nemůže nechat ujít konferenci na domovské půdě. Dokonce s sebou dovleče spolubydlící a kamarádku Violu, překladatelku a pragmatickou materialistku, která jí slouží jako taxikářka. Celá jejich návštěva nakonec nabere úplně jiný směr, než si obě mladé ženy představovaly. Annu obtěžuje její bývalý sebestředný přítel Helmut z Rakouska. O Violu zase projevuje zvýšený zájem zazobaný vlastník amerického pasu se zálibou v modré, pan Alexander Ambrose.

Román Alexander, první díl série Modrá krev, se odehrává v několika časových rovinách. Na počátku se Anna a Viola ocitají na konferenci zasvěcené vampyrismu v Lednici. Příběh je v tu chvíli vyprávěn ve třetí osobě a sleduje hned několik postav – Annu, Violu, Alexandra a Helmuta. V dalších částech se Anna začítá do rukopisu, který jí podstrčil Alexander. Ten je psán v první osobě a jeho hrdinou je nemanželský syn bohatého novověkého šlechtice z Moravy. S ním čtenáři zavítají do Mikulova roku 1623, do barokní Itálie a mnoha dalších koutů tehdejšího světa, aby poznali přerod mladého, naivního a vzdělaného kavalíra v nemrtvého nočního dravce. Poslední část se vrací do současného Brna, kde se schyluje ke střetu mezi Alexandrem, jeho tvůrcem Luciem, upírobijcem Helmutem, Violou, Annou a jedním zvědavým regionálním investigativním žurnalistou.

Z románu Daniely Mičanové je znát inspirace dílem Anne Rice, americké autorky proslulé především díky Interview s upírem. I v Alexandrovi upír vypráví svůj životní příběh obyčejnému smrtelníkovi. Anna sice není novinářka, ale v knize se rozhodně nějaký ten pisálek najde. Anne Rice a Danielu Mičanovou spojuje i další skutečnost. Obě mají poměrně náročný sloh, do kterého se není problém zamotat.

Knihami Anne Rice se inspirovala například i Laurell K. Hamiltonová při psaní série o lovkyni upírů Anitě Blakeové. Pokud ovšem srovnáme jejího charismatického Jean-Clauda s Alexandrem Daniely Mičanové, moravský levoboček souboj o čtenářské sympatie mezi tmavovlasými upíry s aristokratickým chováním těžce projíždí. Na rozdíl od Jean-Clauda, jenž si užívá neživota, kuje excelentní intriky a nechává se dohánět k šílenství jednou umíněnou oživovatelkou, se Alexander z klišoidního upíra přeměnil v sentimentální, duševně rozervanou plačku.

Pro své upíry si Daniela Mičanová vybrala naprosto netypickou mytologii. Její krvesajové vycházejí z egyptských příběhů a bájí, ale bohužel zrovna tomuhle aspektu nevěnovala autorka větší pozornost.

Ve své době Alexander patřil k nepřehlédnutelným dílům české vampýrské literatury, vždyť mu mohli konkurovat pouze drsní krvesajové od Kulhánka, Vlad Dracula Jenny Nowak nebo překladové romány od Anne Rice, Brama Stokera a J. S. Le Fanu. Až s nástupem populárního i proklínaného Stmívání začali pronikat do českých knihkupectví i další majitelé ostrých špičáků a Alexander se dočkal tvrdé konkurence, z které bohužel nevychází s moc vysokým skóre.

Vydal: FantomPrint, 2015

Koupit e-book