Nancy Holder: Kráska a zvíře – Pomsta

Před mnoha lety zachránil život Cat Chandlerové tajemný cizinec. Později se z Cat stává policejní detektiv a při svém pátrání narazí na Vincenta Kellera, válečného veterána, který se dokáže proměnit v nebezpečného zvířecího tvora. Americká spisovatelka Nancy Holder se při psaní knihy Kráska a zvíře: Pomsta inspirovala seriálem televize The CW vysílaným od roku 2012.

Holder_Kraska_zvireCat Chandlerová, policejní detektiv u zvláštních případů, a její parťačka Tess Vargasová mají důvod k oslavě. Na doživotí byl odsouzen brutální vrah Justus Zilpho, na jehož případu obě pracovaly jako vedoucí vyšetřovatelé. Zatímco Tess popíjí v baru se zbytkem 125. okrsku, Cat míří domů, kde na ní čeká její druh Vincent Keller, v současné době opět uprchlík před zákonem, a to vinou Catina ex-přítele Gabea Lowana, asistenta okresního státního návladního. V noci nečekaně v celém městě vypadne elektrický proud a vzápětí se vyvrbí celá spousta problémů. Někdo unesl jediného syna mafiána Tonyho DeMarca, z přísně střeženého vězení zmizel odsouzený bývalý speciální agent FBI Robert Reynolds a tím špatné zprávy rozhodně nekončí.

Kráska a zvíře: Pomsta není převyprávěním seriálových epizod, na rozdíl například od knihy Bylo nebylo, ale volným pokračováním, které svou zápletkou spadá někam za druhou řadu, podobně jako v případě románu Ospalá díra. Pomsta vznikla dřív než seriálová třetí řada, a proto se mohou značně lišit. Americká spisovatelka Nancy Holder není pro české čtenáře neznámá, překladu se už dočkala série pro mládež Vlčí pramen, kterou vytvořila společně s Debbie Viguié. Kromě čisté vlastní tvorby píše i knihy inspirované různými fantastickými seriály. Kromě Krásky a zvířete se jedná o Highlandera, Buffy a Angela, Sabrinu, Smallville a jiné.

Hlavní hrdinkou Pomsty je stejně jako v seriálu mladá policistka Cat Chandlerová, kterou Nancy Holder na začátku stručně představí, ale příběh prošpikovává mnoha odkazy na události, které se odehrály na televizní obrazovce. Nepozorný čtenář se může velice rychle začít ztrácet. Mezi důležité postavy patří i „zvíře“, alias Vincent Keller – bývalý voják, lékař, oběť experimentu, tajuplný strážce města a Catin druh, v současnosti opět na útěku. Každý správný polda potřebuje parťáka a tím je pro Cat Tess Vargasová, která toká s Vincentovým kamarádem Džejtým Forbesem. Důležité postavy doplňuje Gabe Lowano, Vincentův sok v lásce a oběť laboratorních pokusů, který o své zvíře přišel.

Ve světě, kde žijí Cat a Vincent, neexistuje magie, ale všechno špatné by se dalo hodit na supermocnou a extratajnou vládní organizaci Muirfield. Její zaměstnanci prováděli různé laboratorní experimenty a proměnili nejen Vincenta a Gaba v netvory. Vincent stále vypadá jako člověk, ale je rychlejší, silnější a odolnější. Při zvýšeném stresu se ovšem  promění ve zvíře a pak může být vysoce nebezpečný svému blízkému okolí. Rozhodně nemá klidný život, protože dlouho před svými nepřáteli prchal a pak se z něj pokusili udělat likvidátora ostatních zvířat. Muirfield je taková dlouhoprstá agentura ve stylu Umbrelly ze série Resident Evil nebo Hydry z marvelovských komiksů.

Kráska a zvíře: Pomsta má několik detektivních linek, i prvky thrilleru. Vzhledem k tomu, že vychází ze seriálu, tak čtenáři servíruje více zápletek, z nichž některé se dočkají úspěšného vyřešení, zatímco jiné vyšumí do ztracena a část zůstane v náznacích pro další příběh. Pomsta se čte příjemně, slušně odsýpá, ultra záporáci jsou zlí a zákeřní, objevují se komplikované charaktery na pomezí mezi dobrem a zlem i vyložení klaďáci.

Cat a spol. úspěšně vyřešili případ a podobně jako v seriálu nezbývá než čekat na další dějovou řadu, tak snad bude brzy k přečtení další detektivní dobrodružství.

Vydal: Baronet, 2015