A. G. Howard: Divotání (Šepotání 2)

Nechá se Alyssa pohltit šíleným Divotáním?
Alyssa Gardnerová se vrátila z Říše divů a rozhodla se pro život ve světě smrtelníků. V Říši divů ale zuří válka a hrozí jí zánik, za což očividně může Červená královna. Nevyzpytatelný Morfeus je odhodlaný jakýmikoliv prostředky dostat Alyssu zpátky do Říše divů, protože jen ona může Červenou porazit a celou podsvětní říši zachránit.

Howard_DivotaniAlyssa začala chodit s klukem svých snů a hodlá odmaturovat, přežít ples a začít společně se Zachem nový život v Londýně. Klid jí ale není dopřán. Na jejích obrazech se objevují vize zániku podsvětní říše a Morfeus ji navštěvuje ve snech čím dál tím častěji. Ani její vytoužený vztah se Zachem není bez problémů. Zach se odstěhoval do Londýna, kde nastartoval slibně se rozvíjející uměleckou kariéru a má na ni málo času. Navíc si nepamatuje, jaké nebezpečné dobrodružství společně prožili v magické Říši divů, a nemá proto ani tušení, že jeho přítelkyně je člověk jen z půlky. Alyssa se ocitla rozpolcená mezi svou smrtelnou a podsvětnickou částí a nakonec si bude muset vybrat, které dá přednost.

Alyssa trochu dospěla. Šepotání květin a brouků už ji neděsí a výšek se také nebojí. Místo toho se vyhýbá zrcadlům, trpí klaustrofobií a trápí jí nepříjemný pocit na zádech, kde by měla mít křídla. I v lidském světě začíná používat své nadpřirozené schopnosti a učí se je ovládat. Chová se rozhodněji a odmítá se nechat kontrolovat, což ovšem neznamená, že se Morfeovi nedaří s ní poměrně úspěšně manipulovat. Sice už není tak naivní jako v Šepotání, ale pořád je ještě dost nerozhodná a důvěřivá, a proto se každou chvíli dostává do problémů a nebezpečí.

Divotání dostal mnohem větší prostor dvojaký Morfeus. Neváhá vyhrožovat, manipulovat, vydírat a případně i Alyssu podrazit, když mu to zrovna hraje do karet. Má ale i pár světlejších momentů, kdy se ukáže jeho skrytá a citlivější stránka. Řada čtenářek se jistě nechá okouzlit jeho temným charismatem, tomu zbytku bude pravděpodobně jeho nevypočitatelné chování lézt na nervy. Zach tentokrát hraje v příběhu menší roli než v Šepotání. Už to není ten kladný rytíř, ačkoliv za to vyloženě nemůže, protože se stává figurkou ve složité a nebezpečné hře podsvětníků.

A. G. Howard píše lehce a čtivě a má dar umně vykreslit lehce šílenou atmosféru. Divotání se odehrává ve světě lidí, do kterého ale pronikají bytosti z Říše divů, proto ani tentokrát není nouze o bizarní a nebezpečné nadpřirozené tvory a dobrodružství. Má také ucelenější a propracovanější dějovou linku než Šepotání, takže není problém se příběhem nechat pohltit. Nechybí ani milostný trojúhelník mezi Alyssou, Zachem a Morfeem. Alyssa miluje Zacha, ale uvědomuje si, že jejich vztah opřádají tajemství a lži. Přitom ale neví, jak mu má vysvětlit, že patří mezi podsvětníky a má nadpřirozené schopnosti. Morfeus Alysse motá hlavu, v čemž mu napomáhá ona divoká a nevysvětlitelná přitažlivost, kterou k němu Alyssa jako podsvětník cítí. Milostné trojúhelníky nejsou pro každého a zrovna tento nepatří mezi ty uvěřitelné, alespoň však nehraje v příběhu hlavní roli.

A. G. Howard buduje atmosféru tajemství a napětí pomocí lží a manipulace, což je rozčilující. Vypomáhá si oslími můstky nebo drobnými nelogičnostmi a všechna ta překvapivá odhalení působí trochu překombinovaně. Celý ten propletenec by šel snadno rozplést, kdyby se postavy chovaly logicky a upřímně, ačkoliv pak by z toho zase nevznikla kniha o více než čtyři sta stranách.

Divotání přináší spletitý příběh, v němž se hemží nebezpeční nadpřirození tvorové, šílená dobrodružství a milostné trable. Jeho potenciál stále ale snižuje nepříliš věrohodný milostný trojúhelník, občasné nelogické chování postav a místy zbytečně překombinovaný děj. Ti, kdo si zamilovali Šepotání, ale budou nadšeni, protože Divotání je ještě o trošku čtivější a zajímavější.

Vydalo: Cooboo; 2015