Lauren Kate: Slza

Literární recenze / 31.7.2015 /

Americká spisovatelka Lauren Kateová se po své debutové sérii s andělskou tematikou pustila do zcela jiné fantasy, a to o dávno ztraceném kontinentu Atlantida.

Sedmnáctiletá Eureka Boudreauxová byla už od mala upozorňována na to, že nesmí brečet. Její matka jí svěřila tajemství, že Euričiny slzy by mohly obnovit bájnou Atlantidu, a to se nikdy nesmí stát. Eureka si stále prochází pubertou a není pro ni zrovna nejlehčí neuronit ani slzičku, obzvlášť když její matka záhadně zemře. Dívka tak zůstává jen s otcem, s nímž si už pomalu nemá co říct. Společnost jim dělá ještě jeho přítelkyně, se kterou si, jak to tak bývá, do noty moc nepadla, a dva nevlastní malí sourozenci, které Eureka nadevše zbožňuje.

Kate_SlzaJediní lidé, na které se Eureka může spolehnout, jsou její přátelé. Nejlepší kamarádka Cat se stará, aby se s ní nikdo nikdy nenudil. Brouzdá po večírcích, je perfektní dohazovačka, zkrátka zábavná přítelkyně, s níž se každý odreaguje a zapomene na své problémy. Brooks je Eurečin nejlepší kamarád. Sympatický frajírek, upřímný, ví, kdy má mlčet a kdy naslouchat, aby se ostatní mohli zpovídat ze svých pocitů.

Nejen že Eureka musí chodit na hodiny k psychiatričce, ale do jejího ne moc šťastného života se připlete jeden tajemný mladík Ander, který se bude samou náhodou objevovat tam, kde se právě Eureka nachází, a k tomu všemu jí začne opakovaně namlouvat, že jí hrozí velké nebezpečí.

Na první pohled se příběh plný klišé – smrt, rozvrácené vztahy, milostný trojúhelník – může zdát zcela obyčejný, ale v jeho podtextu se skrývají tajemství o oceánu, mořských legendách a samotné Atlantidě. To dodává knize na originalitě. I když se autorka už vypsala a nelze ji tedy považovat za začínající spisovatelku, hluchá místa se v Slze přeci jen najdou.

Ve většině kratších kapitol se řeší hlavně vztahy mezi lidmi a akce se tam najde málokdy. Na tu největší si čtenáři musí počkat až na samotný konec, kdy autorka ne tak úplně příjemně překvapila. V závěru totiž shrnula spoustu věcí do několika vět, tajemství objasnila na pár řádcích, až to působí, jako kdyby jí došel papír a Lauren Kateová musela psát co nejstručněji, aby se jí do knihy všechno vešlo. Načatý materiál si ale nechala do dalšího dílu s názvem Vodopád, který u nakladatelství Yoli letos již vyšel a který má stejně oslňující obálku jako Slza.

Vydal: Yoli; 2014