Satyři

Pojmenování satyrů pochází z Řecka a s latinskými označením satura či satira pravděpodobně vůbec nesouvisí. Původ tohoto slova je poněkud nejasný. Satyr je v českém etymologickém slovníku definován jako „prostopášná mytologická bytost v lidské podobě se zvířecími rysy“, a jak doplňuje Slovník cizích slov, označuje poživačného, smyslného člověka.

 

nymfa-a-satyrSatyr byl podle legend syn boha Herma nebo Siléna. Patří proto mezi polobohy, konkrétně horské či lesní bytosti, protože se nejraději pohyboval v přírodě. Podle některých však spadá do kategorie démonů, za což můžou pravděpodobně rohy. Satyrové byli průvodci boha vína Dionýsa a nacházeli se v družinách boha Pana. V řeckém a římském umění jsou často zobrazováni s erekcí. To asi proto, že byli v kontaktu s nymfami, ženami, které byly nadpozemsky krásné a tajuplné. Zobrazují mužskou podobu člověka a kozla s kučeravými vlasy, bradkou, špičatýma ušima, tupým nosem, rohy na hlavě, ocasem a kozlíma nohama. Proto možná tolik nepřekvapí, že tato mytologická bytost napomohla vzniku čertů (rohy, ocas, kopýtka…). Čeští čerti i v současných filmech vypadají opravdu hodně podobně jako satyři.

 

V pozdější době se začalo tradovat, že satyři byli původně veselými muži, kteří se pohybovali ve skupinách, milovali víno a ženy. To, že někteří satyři začali svůj žal utápět ve víně, z nich učinilo trosky. Druhá kategorie satyrů pronásledovala nymfy, tančila a zpívala. Žili hudbou a milovali hru na flétnu či dudy. Bývali také viděni jako pastýři stád. K lidem nebyli právě vstřícní, přepadali pastýře a strašili poutníky.

 

Archeologický nález mužských ostatků z roku 2007 poblíž íránského města Zanjan naznačuje, že antické legendy o satyrech mohly být založené na pravdě. Na to, že nalezené ostatky mají stejné rysy, upozornila badatelka ze Stanfordské univerzity v USA Adrienne Mayor. Je přesvědčena, že takovíto jedinci mohli být zdrojem legend o satyrech. Stačí si přimyslet rohy a kozí tělo. Záhadné ostatky íránského muže jako by nepatřily do žádné známé etnické skupiny žijící v té době (okolo r. 540 před naším letopočtem) a jsou přirozeně mumifikované, protože ležely v místním solném dole.

 

Francois_Clouet_001

 

Satyrové byli vyobrazeni na spoustě maleb, nejznámější jsou:

Satyros s amforou a mladým Dionýsem (z 3. stol. př. n. l.) od Epikteta
Bronzová soška Tančící Satyros
Knihy od autora C. S. Lewise vyobrazují satyry neboli fauny (např. pan Tumnu), v podobě blízké minotaurům, bojovným zvířatům, ale na rozdíl od nich jsou tito tvorové mírumilovní, štíhlejší a s hlavou kozla, nikoliv býka
Film Faunův Labyrint z roku 2006 od režiséra Guillerma del Tora
Rick Riordan: Bohové Olympu 2 − Neptunův syn (2012), satyr Grover

 

Literatura

Slovník antické kultury, nakl. Svoboda, Praha, 1974
Vojtěch Zamarovský, Bohové a hrdinové antických bájí
Rudolf Mertlík, Starověké pověsti a báje, 1989
Graves, Robert, Řecké mýty, 2004
Trebor Healey, Faun, 2012
Houtzager, Guus, Encyklopedie řecké mytologie
Löwe, Gerhard, Stoll, Heinrich Alexander, ABC Antiky
Fink, Gerhard, Kdo je kdo v antické mytologii, 2004
Neškudla, Bořek, Encyklopedie řeckých bohů a mýtů, 2003

Napravo je obraz z roku 1973 s názvem Nymphy a Satyr od Williama-Adolphe Bouguereaua a vlevo Francois Clouet: Bad der Diana, 1558.