Patricia Briggs: Mihotavé stíny

Literární recenze / 29.5.2015 /

Příběhy odvážné Mercy učarovaly čtenářům po celém světě. Bylo jen otázkou času, kdy se dočkáme i sbírky povídek z kouzelného světa Patricie Briggs.

Briggs_Mihotave-stinyPředstavovat Mercedes Athenu Thompsonovou asi není třeba. Ten, kdo dosud neměl tu čest tuto svéráznou a zajímavou dámu potkat, by měl vědět, že Mercy je automechanička, která vlastní dílnu specializující se na opravy veteránů. Mercedes má napůl indiánský původ, ale hlavně je kožoměněc měnící se v kojota. Ve zvíře houževnaté, od přírody velice dobře připravené na přežití, což se odvážné ženě mockrát hodilo. Mercy je atraktivní a samostatná, a tak není divu, že o nápadníky nemá nouzi. Ať už je to Samuel, lékař a syn maroka, šéfa všech vlkodlaků v Severní Americe, či Adam Hauptman, alfa vlkodlačí smečky ve městě, tedy trojměstí Tri-Cities. Vše se odehrává v současnosti, ve které ovšem lidem odhalili svou existenci fae, a proto teď žijí v rezervacích. Čas nazrál také k odhalení vlkodlaků. Upíři a čarodějové zůstávají zatím skryti ve stínech a dobře dělají. Zajímavý, plastický a uvěřitelný svět vytvořila spisovatelka s bohatou fantazií Patricie Briggs. Z urban fantasy série Mercedes Thompson u nás dosud vyšlo osm dílů. Souběžně vychází i cyklus Alfa a Omega, odehrávající se ve stejném světě, ale s jinými hlavními hrdiny.

A v tomto universu se odehrávají i povídky z knihy Mihotavé stíny. Z nich se dozvíme se více o událostech, které předcházely určitému dění, a také zjistíme více o některých postavách. Například v povídce Davidova hvězda se nám odkryje rodinný příběh vlkodlaka Davida Christensena. Sympatickou dvojici Warrena a jeho přítele navštíví osoba V rudé a s perlami. S Benem, novějším a často problematickým členem smečky, se setkáme v povídce Vykoupení. Novela Stříbro působí jako temná severská pohádka od Andersena o víle, čarodějnici a vlcích – je to první půlka příběhu popsaného ve Stříbrné relikvii. Bílá čarodějka a vlk jsou hrdiny povídky Vodicí pes, oba se objevili v Lovišti. Ve dvou povídkách si přijdou na své i milovníci upírů. Vílí dary je příběh o svobodě a důvěře. V příběhu Šeď nemá zlo šanci nad láskou. Sedmá povídka Růže v zimě potěší především příznivce Brana Cornicka – přece jen nemá marok konkurenci (proto je alfa alf).

Závěr sbírky patří dvěma vystřiženým scénám, první ze Stříbrné relikvie, kdy se představí samotný tvůrce tohoto artefaktu, a druhá z románu Nocí zlomená, ve které navštívíme nemocnici, kde skončila Mercy, protože se řídí hlavně srdcem.

Patricia Briggs v předmluvě ke každé z povídek prozradí časové zařazení v sériích a upozorní na případné spoilery. Povídka Alfa a Omega, která popisuje první setkání hlavních hrdinů stejnojmenné série Charlese a Anny, už u nás vyšla jako součást knihy Štvanice, což pro mě bylo určitým zklamáním. Potěšilo by mě více něco nového.

Mihotavé stíny uvítají čtenáře v magickém světě známých i neznámých hrdinů, kteří bojují o své místo na slunci, což ovšem až tak doslova neplatí pro upíry. Ať už jsou to vlkodlaci, kožoměnci, již zmínění upíři, čarodějové a všechny ostatní nadpřirozené bytosti označované slůvkem fae. Všech dvanáct příběhů spojuje přívětivý pohled autorky na život. Patricia Briggs píše optimistické a milé příběhy se šťastnými konci. I když těm mnohdy předcházejí dlouhá léta utrpení protagonistů, a tak bývají těžce vykoupené. Úroveň jednotlivých textů je vyvážená, jediné, co může být pro někoho kritériem pro oblíbenost toho či onoho příběhu, je jednoznačně osoba hrdiny. Přestože jsou i příběhy neznámých postav napsané poutavě, stejně hladově čekáme na své oblíbené silné osobnosti, na Mercy, Brana, Samuela, Adama a Charlese. A leckdo marně vyhlíží upíra Stefana. Škoda, že známým postavám nebylo ve sbírce věnováno více prostoru, přece jen už nám za tu dlouhou dobu přirostli k srdci.

Mihotavé stíny obohacují a dokreslují již tak barvitý autorčin literární svět. A pravdou zůstává, že své čtenáře nemůže spisovatelka žádným textem zklamat, všechny se čtou jedním dechem. Neměnný a stále vynikající je i autor obálky, výtvarník Daniel Dos Santos.

Vydal: Fantom Print; 2015