Luke Scull: Temné bratrstvo

Literární recenze / 11.5.2015 /

Představte si drsný svět plný magie, kde bohové byli povražděni a jejich moc si pro sebe zabrali nejsilnější mágové. A protože všechna moc korumpuje a absolutní moc korumpuje absolutně, stali se postupně ze zachránců lidstva bezcitní uzurpátoři a tyrani. Je vůbec v něčích silách tento bezútěšný stav změnit a vzepřít se nyní prakticky nesmrtelným a téměř všemocným mágům?

Scull_Temne_bratrstvoLuke Scull se narodil v Bristolu a nyní žije se svou ženou ve Warminsteru. Živí se jako designér počítačových her a pro společnosti Ossian Studios a BioWare pracoval na několika uznávaných titulech. Román Temné bratrstvo (2013) je prvním dílem plánované trilogie a zároveň autorovou první vydanou knihou. Byla nominována na cenu Gemmell Awards 2014 za nejlepší fantasy roku ve třech kategoriích. Autor v současnosti vydal druhý díl trilogie Sword of the North (Meč severu).

Děj Temného bratrstva je rozložen do různě se křížících linií, z nichž většina se v závěru románu spojí. Od zabití bohů uběhla staletí. Středobodem příběhu je město Dorminie a snaha sužovaných obyvatel o osvobození se z područí magelorda Salazara. Jedna linie sleduje osudy dvou postarších barbarských válečníků ze severu, Brodara Kayneho a jeho přítele Jereka, kteří se snaží uniknout rozsudku smrti, který nad nimi vynesl pán severu. Shodou okolností se přímo zapojí do snah o svrhnutí tyrana Salazara. Dalším v řadě je Davar Cole, namyšlený mladík, jenž se domnívá, že je neohroženým hrdinou, který je předurčen k velkým činům. Jeho střetnutí s realitou je velmi tvrdé. Zajímavě je vylíčen Eremul, beznohý mrzák s trochou magické moci, zmítající se mezi touhou po pomstě a touhou prostě vše přežít. Na závěr je čtenáři předloženo finále, které rámuje bitva několika armád.

Luke Scull přiznává zaujetí knihami od Joea Abercrombieho, nelze se tedy divit, že i Temné bratrstvo lze zařadit do módní vlny drsných fantasy román, jejichž ústředním motivem je spíše pomsta či osobní zisk a případné napravení křivd je až vedlejším produktem. Z poslední doby můžeme k porovnání použít například romány Cesta hněvu a Město. Temné bratrstvo je oba hravě strčí do kapsy.

Na stvořeném pseudo-středověkém universu je znát, že Luke Scull má, díky práci pro herní společnosti, bohaté zkušenosti s navrhováním imaginárních světů. Podané informace si neodporují, a i když jsou dávkovány postupně, tak čtenář cítí, že autor má vše pevně v rukou.

Před staletími se odehrála válka mezi lidmi a bohy. Nebylo zmíněno, zda byli lidé v právu, ani jaká událost střet zapříčinila. Bohové byli poraženi a vítězní mágové si mezi sebou rozdělili jejich síly ‒ můžeme je označit za esenci božství či magie ‒ a tím ještě znásobili svoji moc. Část takto posílených mágů odešla zatím neznámo kam a ostatní si mezi sebe rozdělili říše lidí, kterým začali vládnout. I když se příběh přímo týká čtyř nesmrtelných mágů, zmíněn byl alespoň tucet dalších, a tak se dá očekávat, že se zapojí do příběhu v následujících knihách. V popisované době už zdroje esence docházejí a vládnoucí mágové mezi sebou o poslední zbytky nelítostně zápolí. Zničení bohů mělo mimo jiné za následek i narušení hranice se sférou démonů, kteří se nyní mohou snadněji dostat do světa lidí.

Na Temném bratrstvu jsou vidět klasické chyby začínajícího „nevypsaného“ autora. Některé postavy se chovají prvoplánovitě a je znát přání spisovatele dostat děj do jím požadované situace, část rozhovorů a příběhu tak působí poněkud křečovitě. Také střídání jmen postav s jejich příjmením a sem tam přezdívkou dá čtenářově pozornosti slušně zabrat. Nic z toho však v zásadě neničí zážitek z předloženého příběhu.

O něco horší dojem zanechá kvalita překladu. Těžko posoudit, zda se do knihy vinou kostrbatých větných staveb začítá hůře i v originále. Naprosto nevhodně byl přeložen název The Grim Company, protože po Temném bratrstvu není v knize ani vidu, ani slechu. Označení vládnoucích mágů jako Magelord a ponechaný název Mageban pro jednu důležitou zbraň také tahá za oči. Pro vše výše zmíněné trvá čtenáři několik desítek stran, než se plně vnoří do textu a začne si příběh užívat.

Luke Scull stvořil fungující svět, na kterém může dále stavět. Neuzavřené linie příběhu jsou zajímavé a nabízejí plno možností pro další pokračování. I když se smrt některých postav dala očekávat, vyprávění tím nijak neutrpělo a čtenář je udržován v napětí, jak to s kým dopadne. V budoucnu se snad dá očekávat vyvarování se začátečnických chyb, a proto je autorovi nyní rád odpustím. Celkově jsem byl velmi spokojen a Temné bratrstvo doporučuji k přečtení.

Hodnocení: 70 %

Vydal: Host; 2014