Alexander Stainforth: Pád noci

Před dvanácti lety Rachel Adamsová jen těsně unikla ze spárů sériového vraha. Jako traumatem poznamenaná žena má potíže při navazování osobních vztahů. Vystudovala novinařinu a snaží se v ní prosadit ve velkoměstě, ale ani to se jí nedaří. Nakonec příjme pracovní nabídku spolužáka ze studií a vydá se do kanadského Edmontonu.

Stainforth_Pad-nociMísto rozkvétajícího vztahu si s Rachel život opět ošklivě zahraje. Spolu s přítelem Charliem Parkerem se ocitají ve smrtelném nebezpečí, protože její minulost, dávno považovaná už jen za odpornou vzpomínku a noční můru, jim začíná tvrdě šlapat na paty. Kdo se snaží napodobit dvanáct let mrtvého masového vraha a co tají agenti FBI a jejich nepříjemná velitelka operace?

V prologu čtenář sleduje, jak agenti zachrání mladinkou Rachel Adamsovou z rukou masového vraha, ale dívka je ochotná přísahat, že viděla, jak se na jejího trýznitele vrhl přízrak s rudýma očima. Ovšem vzpomínky ovlivněné velkou ztrátou krve nemusejí být spolehlivé. Následující přibližně polovina knihy se odehrává v rytmu sladké romance mezi Rachel a jejím spolužákem a šéfem v jedné osobě Charliem Parkerem. Autor v této části vykreslil myšlenkové pochody a traumata hlavní hrdinky. Mnoho prostoru získal i Charlie, ale kromě jeho lásky k Rachel, pracovitosti a trpělivosti zůstává velice plochou postavou.

Po docela průměrné romantické části konečně následuje akce a vzrušení. Druhá polovina se nese v duchu kriminálního thrilleru říznutého nadpřirozenem. Není třeba žádného dlouhého detektivního pátrání ani namáhavého hledání stop. Úplně stačí mít otevřenou mysl a nevolat ihned svému psychologovi, když vysvětlení zahrnuje vyšší moc a přízraky. Všechno bohužel křičí „pokračování příště“ a pouze minimum věcí se dočkalo uzavření, i když rozhodně ne vysvětlení.

Pod cize znějícím pseudonymem Alexander Stainforth se ukrývá český autor převážně historických románů. Pád noci ale nepatří k tomu nejlepšímu z jeho tvorby. Zápletka nabízí silný potenciál, ale její zpracování je dějově nevyrovnané. Na jednu stranu se hraje na strunu tajemna a nadpřirozena a na druhou se všechno šmahem nějak vyřeší bez namožení šedé kůry mozkové. V románu, který jinak obsahuje celou řadu klišé, jsou originálními prvky přízraky. Avšak kromě jejich základních schopností, příčině zrození a účelu jejich existence se o nich nedozvíme naprosto nic.

Alexander Stainforth bohužel šetří velkými odhaleními do dalšího pokračování a příběh na to doplácí. Cílovou skupinou čtenářů jsou jednoznačně ženy, ovšem zavděčit se Pádem noci čtenářkám zmlsaným romantickými detektivními thrillery s občasnou dávkou paranormálna například od Nory Roberts nebo Kay Hooper bude zřejmě nad síly autora.

Vydal: Čas, 2015