Meg Cabotová: Mezi láskou a smrtí (Podsvětí 1)

Sedmnáctiletá Pierce Olivierová se stěhuje na ostrov Isla Huesos, kde žije rodina její čerstvě rozvedené matky. Chystá se nastoupit do posledního ročníku v nové střední škole a pokouší se vyrovnat se svou minulostí. Potíže se na ni začaly lepit od chvíle, kdy v patnácti zemřela při nešťastném pádu do bazénu, ale lékařům se ji podařilo včas oživit. Bohužel jí nikdo nevěří, co během „své smrti“ prožila.

Cabot_Mezi-laskouPierce rychle zjistila, že není dobrý nápad vykládat, že se během své smrti ocitla v podsvětí, kde narazila na Johna Haydena, který tam zjevně šéfuje. Ovšem to nebylo jejich první setkání. Poprvé ho viděla po pohřbu svého dědečka, když pro ni dokázal přivést zpátky k životu mrtvého holuba. S prastarým drahokamem na krku se jí podařilo z podsvětí zmizet, ale od té doby na Johna naráží až příliš často. Netuší, že se dostal do centra pozornosti pomstychtivých Fúrií.

Pierce je hodná holka ze slušné rodiny, ale od té nehody v bazénu se chová divně. Trpí poruchou pozornosti a žije si ve vlastním světě, i když se ve skutečnosti snaží vyrovnat se zkušeností, kterou se nikomu nemůže chlubit, a divnými událostmi, jež ji pronásledují. John ji přitahuje, protože na první pohled vypadá jako charismatický devatenáctiletý rebel, ale jako patnáctiletá holka nebyla připravena na vážné závazky a o dva roky později taky moc ne. Pierce má ve zvyku upřednostňovat druhé před sebou a pomáhat zraněným zvířátkům, proto žije překvapivě nebezpečně. John Hayden před nějakou tou stovkou let býval člověkem, ale láska a dvoření nejsou jeho silnou stránkou. Sice vypadá a občas se chová jako zlobivý chlapec, v jádru však vůbec není zlý, ovšem Pierce se budu muset hodně snažit, aby ho dostala pod pan… ehm… zcivilizovala.

„Najednou mám zničenou bránu, na hřbitově se povaluje přívěsek mrtvé královny a teď se tu najednou zničehonic ještě objeví hurikán, který se řítí přímo na nás. Měl bych jednu radu, jak všechny zachránit. Proč byste nezkusila …“ Jeho hnědé oči ke mně vyslaly prosebný pohled, „…být na toho chlapce trochu milejší?“ (str. 205)

Mezi láskou a smrtí je první díl trilogie Podsvětí, a navzdory svým zhruba dvě stě padesáti stránkám působí pouze jako delší úvod nedokončeného příběhu. Rozhodně by bez pokračování neobstál jako samostatný román. Značnou část příběhu vypráví hlavní hrdinka retrospektivně a mezi to se občas připlete něco ze současnosti.

Meg Cabotová nijak nezastírá, že inspirací pro příběh Johna a Pierce byla řecká báje o Hádovi a Persefóně. K Podsvětí odkazují i citace z Dantovy Božské komedie na počátcích kapitol, které patří v poslední době mezi často používané. Kromě toho využila Meg Cabotová i prostředí ostrova Key West a místní rituál Noc rakví, s kterým je jako jeho obyvatelka dobře obeznámena. Současně reaguje na „aktuální“ světové dění, protože Piercina matka pracuje jako bioložka, která se snaží o záchranu přírodu. Zatímco její otec vede těžařskou společnost, které se podařilo v okolí Floridy způsobit „menší“ ekologickou katastrofu.

Americká spisovatelka Meg Cabotová u nás proslula jako autorka Princezniných deníků, jež se dočkaly i filmové verze. Kromě nich vyšla česky i její nadpřirozená série Mediátor či její verze upířích příběhů Nenasytná. Meg Cabotová se nebojí využívat fantasy motivy a své příběhy často cílí na dospívající čtenářky. To platí i v případě románu Mezi láskou a smrtí.

Příběh Mezi láskou a smrtí patří k průměru v žánru young adult, z kterého vybočuje pouze tím, že se v něm zatím neobjevil žádný sok mužského protagonisty, a tedy třetí vrchol obvyklého milostného trojúhelníku. Pokračování série s názvem Láska v podsvětí snad přinese odpověď na mnohé nezodpovězené otázky.

Vydal: Knižní klub, 2012