Darynda Jonesová: Třetí hrob přímo před nosem

Od událostí Druhého hrobu nalevo uplynuly dva týdny. A Charley celé ty dva týdny nezamhouřila oka. Protože kdykoli usne, čeká na ni Reyes. Pořádně naštvaný Reyes. A když bdí, čelí duchům, vraždícímu maniakovi i naštvaným motorkářům. Na takovouhle polízanici bude Charley potřebovat pořádný kotlík kafe.

Jones_Treti-hrob Charley svou mocí připoutala Reyese k jeho lidskému tělu, a to se mu ani zdaleka nelíbí. Chce, aby kouzlo zrušila, protože má konečně na dosah důkazy o své nevině, které by ho po deseti letech osvobodily z vězení. Charley ale netuší, jak to udělat. Do toho řeší případ ženy, kterou mohl, ale také nemusel zabít její manžel, gangu motorkářů slíbila zjistit, kdo jim zabil všechny psy, a ještě se nemůže zbavit jedné malé mrtvé holčičky s obrovským nožem. Není divu, že ji její táta bez ustání nutí změnit povolání.

Charley je jedna z nejzábavnějších hrdinek urban fantasy, které u nás vycházejí. Je nezávislá a tak trochu bláznivá. Problémy – které jako by si ji samy vyhledávaly – překonává s humorem sobě vlastním a pro hlášku či sarkastickou poznámku nejde daleko. Přesto i na ni doléhá tíže nedávné zrady, na kterou se navrší vědomí, že ji využil ten, jehož v koutku duše považuje za toho pravého.

S Reyesem ji pojí komplikovaný vztah. A nejen proto, že on je syn samotného Satana a ona je portálem do Nebe. Charley se jen těžko smiřuje s tím, co o něm ví a co o něm slyšela, a může se ptát jen sama sebe, jestli je takový chladnokrevný manipulátor, jak se chová, nebo jestli se stará o ty, na kterých mu záleží, tím nejlepším způsobem, jaký zná – byť se to těm dotyčným povětšinou ani trochu nelíbí.

Mezi hlavní devizy románů Daryndy Jonesové patří humor, kterým jsou romány o Charley naplněné až po okraj, a stejně tak je tomu u Třetího hrobu přímo před nosem. Ve vnášení legrace do příběhu Charley zdatně sekunduje její kamarádka a kolegyně Cookie a také Garrett Swopes, lovec lidí, s kterým ji pojí přátelství. Ten nyní působí mnohem sympatičtěji než v Prvním hrobu napravo, nejen proto, že už se nechová jako studený čumák, ale také si umí Charley pořádně dobírat.

Román a série celkově se může zdát zdánlivě překombinovaná: Charley řeší několik případů naráz s pomocí duchů i záplavy humoru, aniž by však příběh působil jako prvoplánová komedie. Do toho Charley nedají pokoj duchové ani její opravdu povedená rodinka. Mstí se jí naštvaný vyvolený, o jehož pohnutkách by se dalo dlouze diskutovat, a navíc ji častokrát nechává autorka projít peklem. Téměř i doslova. Přesně tohle ale dělá z románu jednu z nejlepších urban fantasy na českém knižním trhu.

Jednotlivé díly v sobě skrývají scény plné napětí a smíchu, pasáže, které vás navztekají, i momenty, které vás rozpláčou. Vše je pak úhledně zabaleno do nádherných obálek a podpořeno výborným překladem Tomáše Bíly. Třetí hrob přímo před nosem není výjimkou.

Vydal: Beta Dobrovský, 2015