Darren Shan: ZOM-B

ZOM-B je prvním dílem nové série Darrena Shana. Je to poprvé, co si jako prostředí vybral zombie apokalypsu. Jedná se především o dílo zachycující myšlenky jedné životem těžce zkoušené slečny.

Shan_Zom_BB je mladá dívka, která si momentálně není v životě ničím jistá. Je si ale naprosto jistá, že tohle šílenství se zombíky je prachsprostý marketingový tah. Její otec má stejný názor, což je jedna z mála věcí, na kterých se shodnou. Její táta je totiž hrubý tyran, který se při každém drobném selhání uchyluje k brutálnímu násilí, jež často míří proti její matce. Přestože se to B nelíbí, nedá na svého otce dopustit a miluje ho.

B dělá starosti, že cítí, že se v něj nedobrovolně mění. Jejích stále častějších rasistických narážek si začali všímat i její kamarádi. B prožívá vnitřní boj a zkouší najít cestu, kterou by se chtěla dále vydat. Oporu hledá hlavně ve své partě. Ví sice, že nejsou žádní svatoušci, ale to jí nevadí.

Když je vydán zákaz vycházení, nikdo kolem B si z toho nic nedělá a ani ona sama nemá pocit, že by se měla obávat. Daleko více než zombíci ji děsí její noční můra, která už od dětství ne a ne zmizet. Nastane ale čas, kdy si B uvědomí, jak hrubě situaci podcenila, ale to už lidé začnou umírat.

ZOM-B není klasický Darrenovský horror. Děj se soustředí primárně na B a její běžný život. Autor nechává svou hrdinku prožívat jak klasické pubertální rozpolcení, tak události, které se velmi výrazně podepisují na její psychice. I kvůli fyzickému násilí ze strany otce je B potížistka, která nevynechá žádnou příležitost k vyvolání hádky. Na první pohled sice působí drsně, ale zakrývá tím svou nejistotu.

Zombie stojí v příběhu na druhé koleji až skoro do konce, neznamená to ale, že by chyběla krvavá akce. Kniha může být pro někoho až moc pomalým rozjezdem série, potenciál ale stále skýtá pokračování. Rozhodně zde zůstalo pár velmi zajímavých cliffhangerů a celá řada otazníků.

Hlavní rozdíl mezi ZOM-B a jinými romány Darrena Shana je v postavách. Místo upírů a nadpřirozených bytostí zde mají hlavní slovo obyčejní lidé. Pokud máte raději postavy, se kterými se sice možná nebudete moci ztotožnit, ale zato budou velmi reálné, nevadí vám spousta detailních popisů masakru ani řešení problematiky rasismu, tato kniha by vás mohla zaujmout. A jestli se vám líbila jiná Shanova tvorba, nenechte si ZOM-B ujít, s největší pravděpodobností nebudete litovat.

Osobně mi kniha nesedla tak dobře jako ostatní Shanova práce, ale na další díl se těším.

Vydal: CooBoo; 2015