Susan Thomas: Nenávidím a miluji

Devatenáctiletá Alyson žije pro pomstu od chvíle, kdy upíři povraždili její rodinu. Možná později přijde na to, že ne nadarmo se říká, že pomsta chutná hořce.

Thomas_Nenavidim„Ať se ti to daří,“ nadhodím kousavě. „Hele, prostě mi přestaň kázat – a bude to fajn. Jsem Lovkyně a mým úkolem je měnit pijavice v prach. Nevybrala jsem si svůj osud, ale je to tak, a tak se s tím smiř.“
„Nejsi jediná, kdo si svůj osud nevybral,“ odfrkne si a posměšně mávne ke své maličkosti. (str. 184)

Alyson slavila čtrnácté narozeniny, když do jejich domu vtrhla skupina upírů a zabila její matku a sourozence. Při pronásledování pachatelů přišel o život i otec. Zraněná Alyson prošla zvláštní proměnou. Nezemřela, ale ani se nestala upírkou. Její otec patřil mezi Lovce, které jejich genetická výbava předurčila k boji s upíry, což se dědí pouze v mužské linii, ale působení upířího jedu probudilo u Alyson genetické dědictví po otci. Žena – Lovkyně je něco neslýchaného a zvláštního. Dívku si do opatrování vzal James Cooper, který během tragické oslavy Alysoniných narozenin přišel o staršího syna. Alyson, James se svojí drahou polovičkou a s druhým synem Sethem zmizeli z New Yorku, změnili si totožnost a snažili se najít ztracenou rovnováhu. Po pěti letech se James s rodinou  do New Yorku vrátil, protože stejně jako Alysonin táta patří i jeho rodina mezi lovce.

Alyson žije pro pomstu. Užírá ji nenávist k upírům a smyslem jejího života je jejich likvidace. Myslí si, že by bylo lepší, kdyby zemřela spolu se svou rodinou. V noci tajně prchá z domu, eliminuje zlé upíry a její opatrovník o tom nemá tušení. James jí neustále tvrdí, že není připravená jít do akce. Naopak jeho syn Seth její tajemství odhalil.

Alyson Colemanové je sice devatenáct, ale většinou se chová jako drzý pubertální spratek, který ví všechno nejlíp. Na druhou stranu James má taky máslo na hlavě a člověk nechápe, jak mohl přežít pubertu svých dvou synů. Lovkyně po svém otci zdědila výbušnou povahu, takže většinou nejdřív jedná a pak teprve myslí, což je neustálým zdrojem jejích potíží. A pokud se přidá staré moudro, že mládí si myslí, že ví všechno nejlíp, tak na sebe malér nenechá dlouho čekat.

Nenávidím a miluji patří do žánru young adult a tak nepřekvapí, že i Alyson se stává jedním z vrcholů milostného trojúhelníku. I když není jediným, který je ve hře. Dívka nedokáže pochopit, co na ní kluci vidí, a téměř ji to nezajímá, protože jejím životním cílem je likvidace upířích vrahů. Alyson svou povahou připomíná Cat Crawfieldovou od Jeaniene Frost v dobách, než potkala Bonese, který ji naučil lepším způsobům. Hrdinka z pera Susan Thomas má zatím většinu životních lekcí stále před sebou.

Celý příběh se sice odehrává v New Yorku, ale za pseudonymem Susan Thomas se ukrývá mladá česká autorka. Nenávidím a miluji je její prvotinou a čte se velice dobře. Je vidět, že si na něm dala autorka záležet a snažila se příběh co nejvíc vymazlit. Klišé se v něm sice hemží, ale hlavní postavy nejsou ploší šašci a akční napětí občas přeruší příjemný humor. Ve svém žánru patří Nenávidím a miluji k lepšímu průměru a potěší hlavně dospívající dívky. Starším čtenářkám by se však mohla Alyson svým častým pubertálním jednáním zajídat.

Susan Thomas sice uzavřela jistou životní etapu své hrdinky, ale zároveň nechala otevřená velká zadní vrata dalšímu možnému pokračování.

Vydal: Alfa a Omega, 2013