Seth Patrick: Oživovatel

Je oživovatel Jonah Miller Anita Blakeová v kalhotách? Tak se ptá nejeden fanoušek této kultovní oživovatelky. Po přečtení mohu zodpovědně říct, že kalhoty zůstaly Anitě, ostatně jako vždy.

Patrick_OzivovatelVše začalo tím, že si novinář Daniel Harker vybudoval kariéru na příběhu první známé oživovatelky, který měl před lety odvahu zveřejnit. Na světě se totiž zčistajasna projevila u určitých jedinců schopnost nakrátko oživit nedávno zesnulé. Začátky to byly děsivé, veřejnosti chvíli trvalo, než schopnost oživování akceptovala, a lidé si zvykli na to, že mrtví mluví. Oživovatelé, reviveři, se tak dostali nejen do soukromé sféry jako zprostředkovatelé posledního rozloučení ze zesnulými, ale hlavně byla zřízena  Forenzní oživovací služba (FOS), která pomáhá policii při vyšetřování. Výpovědi mrtvých jsou dokonce platné u soudu.  A jako vždy existuje i spousta protestujících proti rušení mrtvých, například Ochránci posmrtného klidu.

Příběh se rozjíždí únosem a smrtí výše zmíněného Harkera. Hlavní hrdina, oživovatel Jonah Miller, je dílem osudu nucen spolupracovat s novinářovou dcerou Annabel – novinářkou s penězi, což je nebezpečná kombinace – a společně přicházejí na skutečnosti, které by raději ani nevěděli. Vyvstává spousta otázek, a to nejen kdo je vrah, ale také jak lze oživování zneužít a jak mrtvý je mrtvý.

Nedá mi nesrovnávat oživovatele s oživovatelkou. Nejen já, ale určitě i ostatní čtenáři fandící mocné oživovatelce Anitě Blakeové ze série L. K. Hamiltonové, se těšili na něco podobného – na charismatického hrdinu, detektivní zápletku, trochu erotického napětí a spoustu magie. Z těch čtyř zmíněných ingrediencí Seth Patrick nabízí jen jednu – detektivní příběh. Oživovatel nemá s Anitou vůbec nic společného, tedy kromě samotného oživování, které je i zde normální zaměstnání.

Ovšem nekonají se žádné magické rituály, ani k oživení není potřeba krev, stačí chvíle soustředění a správné dávkování léků (na zmírnění vedlejších účinků). Nicméně stejně v tom magie být musí, protože vědci si s touto novou schopností neustále lámou hlavu. V tomto působí kniha velice reálně, o oživování se hodně diskutuje a leccos je uvěřitelně vysvětleno. Reviveři nosí rukavice a dávají si pozor na kontakt s jiným člověkem. Chybu, podat oživovateli ruku, už lidé podruhé neudělají – odpudivý mrazivý dotek smrti je jim varováním. Říká se tomu mrazení, nemoc z povolání. Na místě oživování mají na sobě reviveři bílé papírové kombinézy, a tak vypadají trefně jako duchové. Při samotném procesu zmrtvýchvstání prožívají pocity probouzejícího se těla, a tak třeba cítí larvální svrbění a toho pocitu se hned tak nezbaví. Hodně psychicky náročné zaměstnání a hodně nechutné. Prostě nic lákavého.

Jedním z těchto oživovatelů je i hlavní hrdina Jonah Miller. Jonah to nemá na světě lehké, jeho schopnost se projevila v okamžiku velkého citového vypětí ve skoro dětském věku a to ho pronásleduje dodnes. K reviverům se dostal ještě jako teenager. Jonah je pravý opak Anity, plachý a zdrženlivý samotář. Je na tom tak, že ho neláká mluvit s mrtvými ani s živými a nejraději by zalezl a žil jako poustevník. Kamarád ho charakterizuje jako zásadového packala. Takže místo silné ženy tady máme slabého muže.

Prvotina irského autora Setha Patricka působí jako detektivka ze staré školy a není se čemu divit, protože inspirací spisovateli byl klasik Edgar Allan Poe a jeho dvě povídky. Tímto ostříleným knihomolům došlo, že první díl plánované trilogie nebude lehce vtipný a šťavnatý, jak jsme zvyklí ze současné žánrové literatury. Začátek knihy je rozvláčný, teprve ke konci konečně dostává příběh spád. Text je místy suchopárný – zda je to záležitost překladu, nedokážu posoudit – ke konci se spoustou vysvětlujících pasáží, místo aby rozuzlení přirozeně vyplynulo z děje. K smutnému hlavnímu hrdinovi jsem se poctivě snažila vybudovat si nějaký vztah, ovšem nepodařilo se, zůstal pro mě cizincem, stejně tak i ostatní postavy.

Oživovatel není kniha špatná, ale není ani kandidátem na literární ceny. Bezpochyby si najde své čtenáře jako každá průměrná detektivka určená pro čtenáře, kteří netrpí nekrofobií. Oživovatel je totiž román o smrti ve všech podobách, poslední dobou v literatuře téma tak oblíbené – o živých už bylo napsáno vše, na řadě jsou mrtví. Interaktivní obálka knihy nevšedně souzní s příběhem, můžete si zahrát na oživovatele a probudit ji. Stačí k tomu smartphone nebo tablet a stažená aplikace A-LIVE.

Vydal: Knižní klub; 2014
Překlad: Emílie Harantová
440 stran / 359 Kč