Myke Cole: Průlom (Stínové operace 3)

V Kontrolním bodu se Oscar Britton stal z armádního důstojníka oddaného vlasti pronásledovaným bojovníkem za práva magicky Napojených. Plukovník Alan Bookbinder, dokonalá kancelářská krysa, se v Hranici změnil v ostříleného a schopného velitele. V Průlomu přichází na řadu aeromant Harlekýn. Nepřítel, zrádce, hrdina.

Cole_PrulomAmerický prezident musel odstoupit z funkce, protože se na veřejnost dostaly přísně tajné informace o předsunuté operační základně Hranice, s jejíž pomocí se Spojené státy snažily ovládnout svět zvaný Zdroj. Bez pomoci portomantů, kteří dokázali otevřít spojovací bránu, byl průchod mezi oběma světy nemožný, dokud se na Manhattanu neobjevila trhlina ve struktuře, kterou začaly proudit armády goblinů, rukhové, horští bohové a jiná fauna ze Zdroje. Všichni pod vedením obávané černé čarodějnice Skylly, jež se považuje za osvoboditelku Napojených před útlakem nemagické většiny a celým svým srdcem prahne po pomstě. V cestě jí stojí Harlekýn, důstojník JNO (jednotek nadpřirozené obrany), neblaze proslulý mezi Samotáři a Zapovězenými. Na rozdíl od Skylly disponuje armádními zdroji, policií, ale zoufale mu chybí mágové. Trhlina na Manhattanu není jediná a životy osmi milionů Newyorčanů nemají u vlády prioritu. Harlekýn se nehodlá vzdát, protože ví naprosto přesně, co by Skyllina výhra znamenala. Rozpoutává se boj, který může změnit poměr sil mezi Napojenými a nemagickými obyvateli USA, ale zároveň zmařit miliony životů a uvrhnout svět do chaosu.

Hlavní příběhovou linku občas přerušuje pohled do minulosti na vášnivou osudovou romanci s tragickým závěrem mezi mladým nadporučíkem JNO Janem Thorssonem a ambiciozní makléřkou z Wall Street Grace Lyonsovou. Po šesti letech se exmilenci v New Yorku opět potkávají, ovšem tentokrát jako protivníci Harlekýn a Skylla. Na povrch vyplouvají staré křivdy i bolest. Není nic horšího než hněv zhrzené ženy s krví stovek nevinných na rukou.

Harlekýn v prvním díle znepříjemňoval život Oskaru Brittonovi, když se ho snažil nejednou zatknout. V Hranici společně zachraňovali odříznutou předsunutou základnu. A v Průlomu lítá jako bezhlavé kuře, aby uvedl do pohybu věci, které snad dokážou zvrátit běh událostí ve Skyllin neprospěch. Jan Thorsson je rozporuplný muž, ale se všemi svými chybami a nejistotami si uchovává lidskost i ve vypjatých situacích. Lidských životů si cení daleko víc než svého ega, ambicí a zásad.

Stínové operace patří do žánru military fantasy, ale Průlom hraje spíše na strunu psychologicko-emocionální než na tu vojenskou. Na bojování dojde, ale je to spíš něco ve stylu prvního dílu filmových Avengers než pěkná řezačka na barikádách. Víc prostoru dostává Harlekýnův boj se systémem, protože jisté kruhy nemají problém obětovat životy milionů, místo aby provedly pár ústupků na úkor pokryteckého a diskriminačního zákona, který stojí na dobrých ideálech, ale doplácejí na něj nevinní. Už v Kontrolním bodu se objevila podobnost s X-meny, ale teprve nyní se to projevuje v plné síle. Otázky lidskosti, eliminace Napojených a rovnoprávnosti vyskakují z každé kapitoly. Zatímco Oskar Britton touží po změnách mírovou cestou podobně jako Charles Xavier, tak Skylla nemá problém kráčet přes mrtvoly a svými psychopatickými sklony strčí Magneta hravě do kapsy.

Myke Cole ve Stínových operacích poukazuje na ošklivější tvář Spojených států. Rozhodně se nejedná o propagaci ušlechtilosti a dokonalosti obyvatel supervelmoci, naopak se autor tvrdě do svých spoluobčanů strefuje. Z jeho pohledu to nejsou žádní úžasní a skoro všemocní ochránci světa, ale předsudkářská, konzervativní a zaslepená společnost, kde jde v první řadě o mamon a politiku. Stínové operace se tak dají považovat za těžkou střelbou do vlastních řad.

Průlom posunul příběh na pozadí celé série zase o kousek dál. Jestli a kam se hrdinové dále vypraví, to zatím ví asi jen Myke Cole. Název třetího dílu Stínových operací se rozhodně nevztahuje pouze k průchodu mezi světy, ale má daleko hlubší význam. Fanoušci možná budou trochu překvapeni, že se trojka liší od prvních dvou dílů, ale zároveň nabízí čtivý a zajímavý příběh, který svět Napojených o mnohé obohacuje. Jen to není drsná střílečka, ale pěkná emocionální hra.

Vydal: Fantom Print, 2014