Ellen Dugan: Magie – Rituály, cvičení, zaříkadla a rady

Literární recenze / 17.12.2014 /

Jak do běžného života začlenit psychickou sebeobranu nebo ochrannou magii? Jak se naučit stanovit hranice vůči ostatním? Jak poznat vlivy negativního působení podle varovných příznaků? Jak se udržet fit po fyzické, psychické a spirituální stránce? To se pokouší naučit praktikující magiky ve své příručce velekněžka covenu ze saintlouiské oblasti Ellen Dugan

Dugan_Magie-ritualyDo osmi kapitol knihy Magie – Rituály, cvičení, zaříkadla a rady se americká zahradní čarodějnice Ellen Dugan pokusila vměstnat pravdivé informace o psychických útocích a ochranné magii. (Všichni jsme se v našem Umění a životě setkali s neobvyklými věcmi a všichni jsme o sobě někdy pochybovali a přemítali: jde o řadu nešťastných náhod, je to jen shoda okolností, nebo je v tom něco víc? str. 13) Může to být vliv prokletí? Psychického útoku? A co to vlastně je?

Hned na začátku autorka varuje, že její kniha Magie – Rituály… je vhodná pro zkušené provozovatele magie, a tudíž se nejedná o žádné čtení pro začátečníky. Už proto, že se jí během pár stránek daří vzbudit ve čtenáři pocit schizofrenie a paranoie. Na cizí magický vliv by se dal hodit skoro každý neúspěch v životě.

První kapitola se zaměřuje na Psychickou vnímavost a magii. Na základě dotazníků může každý odhalit své nadpřirozené schopnosti jako jasnoslyšnost, jasnovidnost, empatii a intuici. Vědění je moc (vzduch), zní název následující kapitoly. V ní se Ellen Dugan zaměřuje na magické prostředí, duchy a očistu. Ve třetí kapitole Jak si stanovit hranice (voda) se objevují rady na vypořádání se s emocionálními upíry. Poměrně dlouhý název má čtvrtá část Jak se bránit proti negativitě a jak obnovit svou moc (země). Její obsah se točí kolem psychických upírů a jejich čerpání energie. Kapitola Dobrá fyzická kondice rovná se magická síla (oheň) přináší návody na to, jak se dostat do formy po magické, psychické i fyzické stránce. Kdy by řekl, že dobrá kondice a duševní rozpoložení dokážou natolik ovlivnit život. V šesté kapitole Ochrana prostoru a magie uděluje autorka praktické rady a uvádí příklady různých ochranných rituálů. Kletba určuje místo, tak zní téma sedmé části a osmá se zaměřuje na svíčkovou, bylinnou, barevnou a krystalovou magii. Poslední kapitola se věnuje Praktické magii a obsahuje popis několika magických rituálů.

Návody a čarodějnickou teorii v jednotlivých kapitolách doplňují i autorčiny vlastní zkušenosti ze života, ať se týkají duchů nebo rozvracečů covenu. Nechybějí ani její zkušenosti jako veřejně známé čarodějnice: někteří její schopnosti zpochybňují, a jiní ji otravují se svými přáními, i když by si mnohem lépe dokázali poradit sami, ale nějak je to nenapadá. Autorčin smysl pro humor bezesporu dokládají citáty u jednotlivých podkapitol, kdy se nebojí svou příručku obohatit o hlášky převzaté třeba z Buffy, přemožitelky upírů. I uživatelka Umění zjevně dokáže brát nadpřirozené záležitosti s nadhledem.

Ellen Dugan není žádný literární nováček, napsala už víc než jedenáct knih zabývajících se magickou problematikou. V češtině jí vyšla Magie na každý den, Pěstujeme magické rostliny či Magie bylin pro začátečníky. Její zatím poslední příspěvek do českého magického rybníčku ovšem není nic pro začátečníky a svého čtenáře si nejspíš najde v úzkém okruhu zkušenějších praktiků magického Umění.

Vydal: Baronet, 2014