Victoria Schwabová: Dveře do prázdnoty

Literární recenze / 10.11.2014 /

Šestnáctiletá Mackenzie Bishopová má za sebou traumatizující zážitek, při kterém málem přišla o život i o všechno, co je jí blízké. Archiv ale odpočinek svým zaměstnancům netoleruje a Mac navíc musí nadřízeným dokázat, že svoji práci Správce i nadále zvládá. Temnota se kolem ní ale začíná znovu pomalu stahovat.
Schwab_Dvere-prazdnoty

Dveře do prázdnoty navazují na události popsané v prvním dílu Archiv. Uběhly tři týdny od tragédie, kdy Mac otevřela klíčem Lovců trhlinu v prostoru a poslala Owena Chris Clarka, probuzenou a vražedně nebezpečnou Historii do nicoty. Zapomenout na prožitou hrůzu sice nemůže, ale přesto se ze všech sil snaží začít nanovo.

Pomoct jí v tom má nástup na Hydeskou střední (odkaz na Jekylla a Hydea a Mackenziin dvojí život?), kde v novém prostředí a se s novým okruhem přátel chce odpoutat od minulosti a získat zase kontrolu sama nad sebou. Jenže se zdá, že snad nic nejde podle jejího plánu. Stále jsou tu její závazky vůči Archivu, o kterých nikdo nesmí vědět. Povinnosti vůči téhle tajné organizaci přitom musí plnit kvůli předchozímu překročení pravidel do puntíku. Nemůže si dovolit ukázat jakoukoliv slabost, jinak ji čeká vymazání a ztráta vzpomínek.

Na každodenní realitu plnou lží a přetvářky je Mac sice od dětství zvyklá, ale teď si na ní její tajemství začínají rychle vybírat krutou daň. Práce i škola ji vyčerpávají a přitom trpí těžkou nespavostí, protože ji ve snech neustále pronásledují krvavé noční můry, ve kterých se zjevuje Owen. Brzy nedokáže rozeznat, co je sen a co skutečnost, a děsí se možnosti, že se zvolna propadá do šílenství. Mezitím se v sousedství začínají množit případy beze stopy ztracených lidí a jedinou spojitostí případů se zdá být fakt, že všichni zmizelí přišli do kontaktu s Mac. Právě ona byla zřejmě poslední osobou, se kterou se každý z nich setkal. Mac se přirozeně snaží přijít záhadě na kloub a pouští se do vyšetřování. Má pocit, že vše musí vyřešit sama, aby nepřivedla svoje okolí do nebezpečí, ale jediné, čeho docílí, je nedůvěra svého přítele Wesleyho Ayerse i rodičů, kteří se obávají, že jejich dcera tentokrát skutečně ztrácí kontrolu. Vymýšlí si Mac problémy, kde ve skutečnosti žádné nejsou, nebo se kolem ní skutečně děje něco podivného? A není možné, že by za vším mohl znovu stát samotný Archiv?

Dveře do prázdnoty se zabývají způsoby, pomocí jakých se vyrovnáváme s důsledky vlastních rozhodnutí. Stopy a jizvy, které si s sebou z minulosti neseme, z nás dělají to, čím jsme. A právě pro svou lidskost je Mac tak silnou a uvěřitelnou hrdinkou, i když se to na první pohled nemusí zdát. Mackenzie patří k nespolehlivým vypravěčům, je mentálně nestabilní a často není vůbec jasné, jestli jsou informace, o kterých mluví, pravdivé nebo ne, což příběhu dodává potřebné napětí a atmosféru nejistoty. Mac má neustálé pochybnosti ohledně toho, komu smí věřit. Jedinou výjimkou je Wesley, který dostává v této knize konečně po zásluze víc prostoru než v předchozím díle. Stejně je tomu i u rodičů Mackenzie a Knihovníka Rolanda. Významnou roli hrají i noví přátelé Mac ze školy – premiant Cash, jeho nevrlá sestra Safia a Abmer s Gavinem.

Román pokračuje v tradici zvláštních kapitol vkládaných do hlavního příběhu, kde důležitou roli stále má Mackenziin dědeček, její učitel, který ji zasvětil do tajemství existence Archivu a vychoval z ní svou pokračovatelku. Flashbacky těchto výchovných lekcí ukazují právě vložené kapitoly. Na rozdíl od předchozího dílu ale nenarušují výrazným způsobem děj, spíše ještě dodávají na intenzitě už i tak silným emocím, o kterých jde v příběhu především.

Victoria Schwabová píše s osobitou poetikou a přitom zůstává jasná a přístupná. Její popis Archivu je originální a oproti minulému dílu i mnohem lépe propracovaný. Je proto škoda, že zážitek ze čtení trochu sráží neobratný český překlad některých slovních spojení.

Přes mnohem lepší propracovanost světa, poodhalení některých záhad Archivu a zlepšení plynulosti vyprávění, trpí Dveře do prázdnoty stejně velkými chybami jako předchozí díl. První polovina románu je nezáživná a hrdinka se v ní jen neustále utápí v sebelítosti a přemýšlí stále dokola o tomtéž, naštěstí se z tohoto bludného kruhu zvolna vymotává a ve své druhé polovině je děj už o poznání zajímavější a výrazněji nabitý akcí.

Postava Mackenzie má v sobě stále obrovský potenciál a nezbývá než doufat v pokračování série, kde by se ho mohlo podařit naplno využít. Povedený konec Dveří do prázdnoty takovou možnost rozhodně nabízí. Budoucnost zůstává otevřená a stále je tu mnoho věcí, které by stálo za to se o Archivu a osudech lidí v jeho zdech dozvědět.

Vydalo: CooBoo, 2014