Richelle Mead: Nesmrtelná koruna (Věk X 2)

Uplynulo několik měsíců, co doktor Justin March a pretoriánka Mae Koskinenová uvěřili, že se navzdory obecnému názoru na svět vrací bohové a nadpřirozené síly. V rámci RUNA, Spojené republiky Severní Ameriky, i v mnohem nebezpečnějších provinciích pátrají po lidech, kteří by mohli mít skutečné nadpřirozené schopnosti.

Mead_VekX2Justin a Mae tvoří zvláštní tým. On je služebník vyšetřující kulty a sekty se sklony k požívání alkoholu a drog, ona nadlidsky silná a schopná bojovnice, které pod chladnou slupkou skrývá laskavou duši. Něco ale mají společného. Oba se stali svědky nepředstavitelného a mají osobní zkušenost s bohy, kteří je považují za vyvolené. Navíc se mezi nimi vyvinuly jisté něžné city, přestože se jim brání.

Vydávají se jako členové politické skupiny do Arkádie, nebezpečného souseda RUNA, kde vládne přísný náboženský řád a ženy zde nemají žádná práva ani svobodu. Justin se setkává s dalším nebezpečným bohem a jeho služebníky a odhalí hrozbu pro svou vlast. Mae pátrá po své neteři, která byla jako dítě do Arkádie unesena, aby se stala sexuální otrokyní.

Do technologicky vyspělé RUNA se čtenář vrací s osobou šestnáctileté Tessy, Justinovy schovanky pocházející z provincie. Tessa v Nesmrtelné koruně dostala víc prostoru a s ním i vlastní dějovou linii. V rámci studia získala místo praktikantky u bulvární televizní reportérky Daphne Langové. Celá praxe ale začne nabírat nečekaný směr, když odhaluje vazby významných politických osobností na náboženství. Navíc se kolem ní motá nordský patricij Darius, jehož motivy jsou zatím nejasné.

Mae je už od prvního dílu Šachovnice bohů mnohovrstevnatou, ale velmi sympatickou postavou, které čtenář prostě musí fandit. Tessa si zvykla na nový život v technologicky vyspělé zemi a stala se sebevědomější a svobodomyslnější, ale pořád neztratila svůj zdravý nadhled. Největší vývoj prodělal Justin. Už to není ten arogantní a sebestředný muž, i když mu pořád zůstává více než jedna charakterová vada, odhaluje taky své dobré povahové stránky, takže si ho čtenář rychle oblíbí.

Kromě nich se v příběhu objevují i s další postavy z prvního dílu. Nejvýraznější roli z nich hrají tajemný prorok Geraki a okouzlující senátor Lucian Darling, který toho možná ví o bozích a jejich vyvolených víc, než se tváří, a navíc je zamilovaný do Mae. Richelle Mead si s charaktery vedlejších postav vyhrála, proto působí osobitě a reálně. Navíc je zjevné, že autorka má jejich psychologický vývoj a roli, jakou sehrají v příběhu, pečlivě promyšlenou několik dílů dopředu.

Richelle Mead zajímavě spojila prvky dystopie a sci-fi s magií a náboženstvím, akcí, trochou romantiky a špetkou humoru. Oproti prvnímu dílu Šachovnice bohů ale chybí detektivní zápletka, a tím i jasnější a ucelenější dějové linka. V příběhu se střídá akce s pomalejšími částmi, autorka přesně dávkuje nové informace a splétá jednotlivé dějové linie. Do vyprávění zručně zakomponovala i romantickou zápletku mezi Mae a Justinem. Jejich vztah působí vyzráleji než v prvním díle, přestože jim to autorka pořád nehodlá ulehčit. Předností knihy je i úžasně čtivý a chytlavý styl psaní, díky kterému ji téměř není možné odložit.

Konec, jak už to u knih od Richelle Mead bývá zvykem, je velmi otevřený a šokující. To společně se svižným stylem, sympatickými postavami a skvěle rozeběhnutým a spletitým dějem dělá ze série Věk X návykovou záležitost a z čekání na další díly skoro mučení.

Vydalo: Domino, 2014