Stacia Kane: Smrtící duchové (Downside 1)

Literární recenze / 22.10.2014 /

V roce 1997 nastal Týden sužování, kdy povstali duchové a začali masakrovat živé. Vlády, systémy i náboženství padly a na jejich místo nastoupila Církev skutečné pravdy, která si jako jediná dokázala s duchy poradit a uchránit zbylou jednu třetinu lidstva. Pro Církev pracuje čarodějnice Chess Putnamová a s duchy ani živými lidmi to nemá vůbec snadné.

Kane_Smrtici-duchoveCesarie „Chess“ Putnamová právě uzavřela svůj poslední případ Odhalování přítomnosti duchů a připravuje se na další vyšetřování. Mezitím ji chce vidět Ranař, jeden z drogových bossů a pasáků. Chess u něho má několikatisícový dluh a peněz se jí nedostává, ale Ranař má pro ni kšeft, kde si může svůj závazek odpracovat. Za záhadných okolností se mu nad starým a nepoužívaným letištěm zřítilo několik letadel se zásilkami drog a  jsou za to odpovědí duchové, nebo nekalé praktiky konkurence. A pro Chess bude určitě hračka najít pachatele… Bohužel pro Chess má Ranařův konkurent Šukna jiné cíle a rozhodně nechce, aby bylo letiště v provozu.

Hned na začátku prvního seznámení se čtenáři se Chess příliš nevytáhne. Čtyřiadvacetiletá potetovaná čarodějka se při Odhalování málem nechá odvléct přízračným psem a rozhodně nepůsobí jako ostřílená profesionálka. Na svou práci pro Církev skutečné pravdy nemá nervy, což si kompenzuje užíváním drog. Zároveň jí drogový opar pomáhá zapomenout na smutnou minulost. Většinu času je více či méně sjetá, což na jednu stranu tlumí bolest, ale na druhou nechává velkou spoustu místa na školácké chyby. Zaklínač Geralt od Sapkowského do sebe lil dryáky, když šel do boje, ale Chess do sebe Nervíky hází vcelku pravidelně a trpí hodně silnou závislostí. Jejím nepřátelům před ní stačí zamávat sáčkem drog a už ji mají na kolenou. Dává přednost sexu na jednu noc a má slabost pro hezké, arogantní a sebestředné typy. O chlapy rozhodně nemá nouzi, protože se okolo ní točí její bývalý – čaroděj Agnew Doyle, nejen sexuální návrhy jí dělá Šuknův člověk Lex a v důkladně sjetém stavu by klidně dala i zjizvenému Postrachovi od Ranaře. Z této trojice mužů dostává největší prostor Postrach, s kterým musí Chess spolupracovat, ale zatím těžko říct, jestli některý z nich dostane privilegium častějšího muchlání prostěradel.

Série Downside patří k urbankám z postapokalyptické, nepříliš vzdálené budoucnosti. Lidstvo ovšem nepotrápila přešlechtěná rajčata jako v sérii Rachel Morganová ani nenadálé vlny magie jako v příbězích o Kate Danielsové. Za vším tentokrát stojí vraždící duchové, které dokáže zkrotit jedině sektářská Církev skutečné pravdy a  její mocní čarodějové. Církev se zavázala držet duchy uvězněné hluboko v podzemním městě, kde nemůžou škodit lidem. Pokud duch uprchne, tak Církev vyplácí osobám postiženým jeho řáděním tučné prachy, což často vede k podvodům. Vyšetřováním podvodů se zabývá oddělení Odhalování a v něm pracuje i Chess Putnamová z fiktivního města Triumph City.

Smrtící duchové patří mezi temnější zástupce městské fantasy. Je to cynické, špinavé, řízné čtení plné drog, nezávazného sexu, černé kůže, tetování, šperků ze žiletek, punku a lidské spodiny. Úplně se nabízí otázka, co z toho Stacia Kane popisovala z vlastní zkušenosti, protože to celé působí naprosto věrohodně syrově a občas krutě depresivně. Příběh je v er-formě a na rozdíl od jiných románů s ženou v hlavní roli by mohl zaujmout i muže – čtenáře.

Série od Stacie Kane je hlavně pro odvážné čtenáře, kterým nevadí se brodit v lidských stokách plných laciného sexu, těžkých drog a smrtelného nebezpečí. Přeživší a duševně nedotčení prvním dílem se mohou těšit na druhý díl, Oči mrtvých.

Vydal: Fantom Print, 2014