Orson Scott Card: Ztracená brána

Třináctiletý Danny North má ve své Rodině obtížné postavení. Rodiny mágů neuznávají nikoho, kdo nemá magický potenciál, a Danny zatím žádné magické předpoklady neprojevil.

Card_Ztracena_branaMnohem horší než být bez magického potenciálu je nadání mágů bran. Mág bran má být podle dohody rodin okamžitě zabit. Nejslavnějším mágem bran byl Loki, který rodinám uzavřel přístup na rodnou zemi Westil. Dannyho dobrodružství začíná, když zjistí, že jeho schopnost rychle běhat není o běhu, ale o tvoření bran. Danny uteče z domova a vydá se do velkého světa lidí. O lidech ví jen to, co se naučil z knížek a internetu, a to nejsou znalosti zrovna dobré, navíc byl vychováván k tomu, že lidi jsou méněcenní, a tak dost často dostává neblahé pověsti svého slavného předchůdce Lokiho a zneužívá své schopnosti k nepříliš dobrým věcem.

Kontrast k Dannyho eskapádám tvoří temnější příběh mága Hněta na Westilu. S tímto mágem se čtenář setkává během krátkých odboček od hlavního děje, ale jeho důležitost není o nic menší. Jeho život pomocníka v kuchyni a důvěrníka královny je mnohem nebezpečnější než Dannyho zlodějské žertíky.

Ve Ztracené bráně se Danny učí nejen tomu, jak být mágem bran, ale hlavně se mění z problémového chlapce v rozumného mladíka. Rozvíjí se nejen jeho schopnosti magické, ale i sociální. Čtenář sleduje dozrávání hrdiny a autor ukazuje, jak společnost, v níž žijeme, utváří charakter a kolik toho zmůže správná výchova. Dva roky, které Danny stráví u svých učitelů, jej promění v osobu uvažující nad svými činy. Sice stále tropí žertíky, kde může, toho se nezbaví, když patří mezi mágy bran, ale už jimi bezmyšlenkovitě neškodí, naopak se snaží pomáhat, i když mu to taky vždycky nevyjde.

Rodiny mágů jsou inspirovány mýty o bozích. V románu jsou dávní bohové jen nadaní mágové, kteří nemají k lidem pražádnou úctu ani ochranitelské city a využívají je ke svým cílům. Skupiny bohů jsou rozděleny mezi rodiny. Danny patří k Nordům, představujícím severské bohy. Setká se i s příslušníky řecké rodiny, kvůli kterým musí utéct z domova.

Ztracená brána je prvním dílem plánované trilogie o mázích Mitheru. Příběh Dannyho je iniciační cestou mladého muže, který z outsidera vyrůstá v mocného mága. Oproti jiným dílům podobného zaměření je tady samotný přerod přeskočen posunem v čase, autor se tak nemusel vypořádávat s pomalou změnou charakteru hlavního hrdiny a mohl ho posunout od otravného v rozumného během jedné věty.

Orson Scott Card napsal pěkný příběh, který se čte jedním dechem. Mně se hůř četla část z Dannyho zlodějského života, kde nebyl příliš dobrým člověkem.  Kniha se hodí spíše pro mladší čtenáře, kteří se snáze vžijí do hlavní postavy. Stejně tak si na své přijdou především chlapci, dívčí hrdinka se v příběhu objeví až na konci, a jestli se bude dát požadovat za hrdinku, ukáže až další díl. Kvalitou zpracování si Ztracená brána dokáže najít své příznivce i mezi staršími čtenáři.

Vydal: Laser-books; 2014