Madeleine Rouxová: Asylum

Literární recenze / 19.8.2014 /

Daniel Crawford přijíždí do New Hampshire, aby zde strávil pět týdnů na letních kurzech. Jeho nová škola a dočasné bydliště se nacházejí v prostorech bývalého blázince a tahle skutečnost se postupně vkrádá do myslí studentů. Daniel a jeho noví přátelé se snaží zjistit víc o historii ústavu, ale události jsou čím dál podivnější a ukazuje se, že kamarádi se na území bývalého ústavu neocitli jen tak bez důvodu.

Roux_AsylumDan je na své staré škole považován za šprta, ale v přípravce pro nadané v New Hampshire může zapadnout a být jen dalším člověkem, co se rád učí. Okamžitě se seznamuje s talentovanou Abby, jejímž koníčkem je kreslení, a Jordanem, jehož rodiče si myslí, že jejich syn se právě nachází někde úplně jinde. Daniel ví, že jeho nová škola sídlí v budově bývalého ústavu pro duševně choré, přesto ho překvapí, jak ponuře dům vypadá a jaký hrozný pocit z něj má. Velice brzy se Dan, Abby a Jordan vydávají do uzavřeného křídla budovy, kam je vstup zakázán, a snaží se odhalit tajemství ústavu.

Daniel trpí mírnou disociační poruchou a často mívá výpadky paměti. Po nástupu do školy se jeho porucha ještě zhorší, Dan navíc začne mít vidiny, ve kterých se stává ředitelem blázince a zkouší na nemocných pacientech všemožné experimenty. Madeleine Rouxová se tím snaží odhalit některé souvislosti, na které by Dan a jeho kamarádi jinak nepřišli. Tohle všechno má zřejmě působit záhadně, ve skutečnosti je to nepromyšlené a rozhodně to nenahání strach tak, jak si autorka zřejmě představuje.

Temná obálka knihy slibuje hororový příběh s psychologickým podtextem. Stránky rychle utíkají, ale některé věci nedávají smysl. Od toho je tu Dan, který si souvislosti uvědomuje, i když z příběhu nevyplývají. Celá kniha proto působí nepropracovaně. Chybí jakákoliv psychologie postav, která by čtenáři přiblížila charakter alespoň třech hlavních hrdinů. Krátké kapitoly sice přidávají na čtivosti, jenže popisu se autorka moc nevěnuje a je třeba zapojit spoustu fantazie, aby si čtenář dokázal představit místa, která mají působit strašidelně.

Román Asylum míří na vyšší věkové skupiny, než pro které je skutečně vhodný. Patnáctiletý kluk se při čtení knihy bát nebude, navíc nejspíš protočí oči nad citlivostí hlavního hrdiny. Pokud od příběhu čekáte, že vám bude po zádech běhat mráz, tak vás nejspíš zklame. Nicméně pokud chcete průměrnou duchařinu, Asylum je to pravé. V knize jsou navíc vloženy staře vypadající fotografie navozující tajemno, a stávají se tak pěkným zpestřením při čtení.

Madeleine Rouxová se narodila v Minnesotě a absolvovala Beloit College v oboru psaní a herectví. Velký úspěch zažila po založení experimentálního blogu Allison Hewitt Is Trapped, který se rychle rozšířil po blogosféře.

Vydal: Jota; 2014