Audiokniha: Štěpán Kopřiva: Asfalt I. Poslední tři týdny

Jak hluboko můžou klesnout žoldáci ve finanční tísni? Práce hlídače v hypermarketu ani ruka šmátrající v odpadkovém koši plném fujtajblu ještě není dno. Jak doopravdy klesnou, se jim ani v noční můře nesnilo. Až úplně dolů. Co může být horší než skončit někde, kde se stává z mrtvých jen mazlavá hmota, pouhý materiál, prostě asfalt?

Asfalt_obalkaDosud jsem o Asfaltu Štěpána Kopřivy jen slyšela. Nezbývalo než se přesvědčit na vlastní uši, a tak jsem využila nejnovější počin Walkera & Volfa, abych zjistila, proč si čtenáři dílo tak oblíbili. Už vím, co od tohoto audio vydavatelství čekat, zpracování předešlé Líhně mě nezklamalo.

Přednes a tón hlasu Ludvíka Krále, herce a dubléra, sedí ke knize jako pr… poklice na hrnec. Při čtení neustále hraje, hlas není monotónní, mění ho v závislosti na postavě či ději, ve správných chvílích z něj emoce stříkají stejně jako krev z protagonistů. Znělka, která se ozývá na začátku a uvádí kapitoly, je důrazná, ale neutrální, hodila by se prakticky ke všemu. Zvuk gongu supluje rozdělení textu v rámci kapitoly. Úvod jednotlivých částí knihy, což je většinou čtení z bible, koránu či citáty dobarvující už tak barvitý děj (zabarvený většinou do červena), zní s ozvěnou, čímž se odlišuje od ostatního textu.

Začátek knihy plyne poklidně, seznámíme se důkladně se dvěma z pěti hlavních hrdinů, kteří dříve pracovali jako členové námezdního elitního komanda, ale po nezdařilé akci šlo jejich výdělečné podnikání do háje. Nyní dokonce přicházejí i o práci v hypermarketu a jejich finanční situace je neradostná, ba přímo zoufalá. Jako dar z nebe se objeví, díky jejich zkušenostem s okultní komunitou, nabídka na lukrativní akci a tu nemohou odmítnout. Tak se zase po letech vojáci mezinárodního komanda scházejí: velitel major Martin Kuffenbach, skoro padesátník s bílými vlasy, vypadající jako bojový robot se vždy kamenným obličejem, Adam Ostranski, brýlatý rotmistr, Denis Vorošilov, adrenalinový závislák a výborný střelec, doktor Holofaust, jednooký dodavatel orgánů, co miluje efektivní brutalitu, a nováček Lukas Lambert, dvaadvacetiletý drsný webdesignér.

Žoldáci si dlouho novou práci neužívají. Smrt, ta dychtivá milenka, po nich lačně sáhne. Jenže cestou pod kytky nic nekončí a padá se ještě hlouběji. Jak se lidský mozek vyrovná s nepochopitelným? Na řadu přijde popírání evidentního, pak naštěstí nastupuje profesionalita, kdy se myšlení vypíná, a fungují jen naučené bojové instinkty. Ne, není to virtuální realita ani skrytá kamera, nýbrž skutečné a nefalšované Peklo. Zvrácené, hnusné a plné věčného utrpení, kde člověk tvoří jen nesmrtelnou surovinou, ze které démoni staví svůj svět. Ďáblové to nebudou mít s pěticí drsných chlápků lehké, ti se totiž jen tak nevzdají, i když to pro ně nevypadá zrovna růžově, naopak velice černě. Nebo spíše červeně? Přesto mají naději na úspěch, protože když na to přijde, dokážou být stejné svině jako démoni.

Hlavní devízou knihy je bezesporu originální a dobře promyšlené, přímo fascinující pojetí Satanovy říše, navíc okořeněné množstvím méně či více povedených hlášek a narážek. K tomu připočtěme perfektně propracované postavy, kdy duševní výlevy a změť pocitů hrdinů podávají kompletní zprávu o stavu jejich psyché. Někdy působí text jako parodie, a jindy až prvoplánově nechutně. Nicméně nedá se přehlédnout, že Štěpán Kopřiva to se slovy umí. Popisy bojových scén a vlastně veškerých scén jsou tak dobře zpracované, že probíhají před vnitřním zrakem posluchače zpomaleně v obrazech jako komiks. Ovšem text pro svoji rozvláčnost a zbytečnou detailnost – knize by slušelo proškrtat – chvílemi nudí. Děj se naštěstí odvíjí tak nepředvídatelně, že zvědavost vám nedá, bohužel jen první polovinu knihy, abyste nedoposlouchali. Celkově je Asfalt I. Poslední tři týdny velice čtivý a audio ztvárnění Ludvíkem Králem mu dodává další body navíc.

Asfalt I. Poslední tři týdny nedoporučuji slabším povahám – je pekelně krvavý a sadistický. Nicméně patří mezi nenáročný poslech pro hodně otrlé, nejlépe se sluchátky před spaním, aby noční můrky měly inspiraci. První polovina knihy je k dispozici pouze v elektronické podobě, stejně jako bude část druhá, Asfalt II. Efektivní brutalita, která vyjde koncem července. Kompletní sběratelské vydání na dvou discích se připravuje na září a to v limitovaném počtu sto kusů.

Děti nezlobte, ať se nedostanete do Pekla! Anebo zlobte, dostanete se tam totiž stejně!

Vydal: Walker & Volf, 2014
Autor: Štěpán Kopřiva