Kerstin Gierová: První stříbrná kniha snů

První stříbrná kniha snů je úvodem do nové trilogie od Kerstin Gierové, autorky populární série Drahokamy.

Gier_Prvni-stribrnaLiv Silberová to nemá jednoduché. V necelých šestnácti letech procestovala půl světa se svou nekonvenční matkou, která jako literární vědkyně dostává práci každý semestr v jiném státě. Věří, že se všechno obrátí k lepšímu, až se společně s mladší sestrou, chůvou Lottie a psem Betynkou usadí v malém domku na anglickém venkově. Místo toho si ale matka najde přítele, a tak se nastěhují do jeho domu v Londýně. Kromě seznámení s jeho dvěma dospívajícími dětmi čeká Liv přestup na prestižní školu Frognal Academy. K tomu všemu se jí začnou ve snech objevovat záhadné zelené dveře s klikou ve tvaru ještěrky, a když jimi projde, ocitne se v chodbě plné dalších dveří, které vedou do snů jiných lidí.

Liv se ve snu stane svědkem podivného rituálu na hřbitově, v němž figurují čtyři kluci ze školy: její skoro nevlastní bratr Grayson, divně koukající Henry, tupohlavý Jasper a nekrásnější kluk na celé západní polokouli Arthur. Liv se domnívá, že to byl jen bizarní sen, ale nade vše miluje záhady a tohle je prostě příliš podezřelé, než aby to nechala být. Zjišťuje, že pravda může být daleko neuvěřitelnější a nebezpečnější, než by ji kdy napadlo.

Příběh v ich-formě vypráví Liv Silberová, která nešetří vtipnými postřehy a myšlenkami. Trochu střelená hrdinka trpí přílišnou zvědavostí a trochu lehkovážností, ale nepostrádá nadhled, smysl pro humor, ani jistou dávku zdravého selského rozumu.

Vždy po několika kapitolách se objevuje vsuvka v podobě článku z blogu Třesky Plesky. Student skrývající se pod pseudonymem Secrecy na něm ve stylu bulvárních časopisů rozebírá dění ve škole. Je neskutečně dobře informovaný a až na drobné detaily mívá obvykle pravdu. Přesný účel blogu Třesky Plesky v První stříbrné knize snů autorka sice nevysvětlila, ale nepůsobí ani samoúčelně. Zvědavost ve čtenáři vzbuzuje identita Secrecy. Je to holka, nebo kluk? Jak se jmenuje? A jak je možné, že to všechno ví?

Při čtení První stříbrné knihy snů se nelze ubránit srovnávání s autorčinou úspěšnou trilogií Drahokamy. Liv sice nepůsobí tak praštěně jako Gwendolyn, ale úplně normální středoškolačka taky není, má velkou rodinu s komplikovanými vztahy, v nadpřirozených záležitostech značně plave, neumí latinsky a po boku má přitažlivého kluka. V tomto případě vlastně hned rovnou dva.

Podobností s Drahokamy se autorka v základní lince neubránila, ale samotný příběh, který se točí kolem snů a démonů, je originální a nepředvídatelný. Kerstin Gierová má v rukávu schovaných pár triků a ve chvíli, kdy si čtenář myslí, že už všechno ví a chápe, ho vyvede z omylu a pěkně mu zamotá hlavu s tím, co je vlastně skutečné, a co ne.

Autorka odlišně pojala i romantickou linku, která ve většině young adult knih nesmí chybět. Za prvé přihrála hrdince do cesty hned dva opravdu pohledné kluky, za druhé si čtenář dlouho není jistý, který z nich se skutečně stane objektem Livina romantického zájmu.

Kerstin Gierová vsadila na osvědčený koncept: sympaticky trhlá hrdinka, pohledný hlavní hrdina, čtivý a plynulý styl, pořádná porce vtipných hlášek, trochu záhad a romantiky – a vyplatilo se jí to. První stříbrná kniha snů je chytlavou a zábavnou knihou, kterou dokážete přečíst během jediného dne, a ještě se vám u toho zlepší nálada.

Vydal: CooBoo; 2014