Kendare Blake: Antibohyně

Antibohyně je první díl plánované trilogie Válka bohyň od Kendare Blake, autorky populární duchařské dilogie Anna krví oděná a Dívka z nočních můr.

Blake_AntibohyneŘečtí bohové nejsou jen mýtus, jsou skuteční a přežili až do našich dnů. Teď ale umírají. Pro každého z boha je připraven druh smrti, který souvisí s jeho mocí a úlohou v pantheonu. Athéně rostou pírka uvnitř těla, Hermes slábne a ztrácí svalstvo, Héra začíná kamenět, Afroditě se nehojí zranění, a tak přichází o svoji krásu, a Poseidon se mění v příšeru, protože mu do těla zarůstají ryby a korýši. Někteří z bohů se se svou smrtí smířili, nikoliv však Athéna. Ta ví, že klíč k záchraně bohů může ležet v rukou Kasandry, na první pohled obyčejné šestnáctileté středoškolačky, která kdysi ovšem byla slavnou věštkyní.

Kasandra si na svůj předchozí život nepamatuje. Chodí na střední školu, má pár přátel a užívá si vztah s Aidanem. Jediný způsob, jak si vzpomenout na minulý život, je poněkud drastický: Kasandra musí utrpět smrtelné zranění. Proti Athéně bojují tři bohové: Héra, Afrodita a Poseidon, kteří se snaží za každou cenu získat Kasandru pro sebe. A válka bohyň a bohů začíná…

Kniha je napsaná z pohledu Athény, bohyně moudrosti, a Kasandry, bývalé mocné věštkyně. Obě se po kapitolách ve vyprávění střídají a nakonec, když se obě hrdinky setkají, se jejich osudy prolnou. Autorka má vypsaný styl a umí dobře vystavět a vygradovat příběh, proto vás do sebe kniha vtáhne a už nepustí.

Kendare Blake v několika rozhovorech prozradila, že řecká mytologie je jejím velkým koníčkem, což se jí při psaní této knihy bohatě vyplatilo. Děj Antibohyně je vystavěn na legendách o bozích v řeckém pantheonu a Trojské válce, které si ovšem autorka přizpůsobila tak, aby vyhovovaly jejímu příběhu. Například bohové jsou lidštější, protože v dnešní době už v ně nikdo nevěří a oni tak přišli o většinu schopností. Pořád ještě mají oproti lidem jisté výhody: lépe se jim hojí zranění, mají větší sílu a umí se rychleji pohybovat, ale už nedokážou konat zázraky.

Antibohyni nechybí ani romantika, nicméně na žánr young adult je tato linka poměrně neobvyklá. Nenajdete tu žádná klišé v podobě instantní lásky, milostného trojúhelníku nebo „žili šťastně až do smrti“. Inovací je už to, že Kasandra s Aidanem jsou od začátku knihy pár a mají vyrovnaný a na svůj věk dospělý vztah. Něžné city se nevyhnuly ani samotné Athéně. Té pomáhá Odysseus, obyčejný člověk, který ale v dětství málem zemřel, proto si na svou minulost pamatuje. Miluje Athénu a ona jeho city opětuje, ale zdá se, že jejich láska nemá naději na šťastný konec. Vždyť Athéna je panenská bohyně a Odysseus jen obyčejný člověk, který se domnívá, že nemůže toužit po samotné bohyni. Dalším oživením je i závěr knihy, jenž je v tomto žánru velmi neobvyklý a nečekaný.

Antibohyně je podařeným prvním dílem nové série s překvapivým koncem, který nabízí otázku: Co všechno si pro nás Kendare Blake přichystá v následujících dvou dílech?

Vydal: Baronet; 2014