Carlos Fuentes: Vlad

Literární recenze / 12.6.2014 /

Vladimir Radu, pro přátele Vlad, se rozhodl přesídlit ze svého panství na maďarsko-rumunské hranici do slunného Mexika, protože jeho rodinné statky se dostaly do úpadku nejen řáděním fašistů a komunistů. Yves považuje Vlada za divného chlápka se znetvořeným sluhou a překvapivě s desetiletou dcerou a brzy pojme podezření, že s Vladem není všechno úplně v pořádku.

Fuentes_VladYves je úplně normální otec od rodiny. Miluje svou ženu Asunción, jež pracuje v realitní kanceláři, a desetiletou dceru Magdalénu. Chudobou rozhodně netrpí. Nad trojicí se vznáší už čtyři roky stín tragického úmrtí Magdalénina dvanáctiletého bratra. Yves není úplně typický Mexičan, protože má z matčiny strany francouzský původ. Navarrovi by byli naprosto běžná rodinka, jedna z mnoha set, kdyby do jejich osudu nezasáhl hrabě Vladimir.

Novela Vlad vyšla v originále v roce 2012, a ve stejném roce její autor zemřel ve věku osmdesáti tří let. Nelze se tedy divit, že si ve svém posledním příběhu bere na mušku jednu z nejznámějších nesmrtelných postav literatury, filmu i historie. Carlos Fuentes má právnické vzdělání stejně jako hlavní hrdina Yves a i jeho vlastní syn zemřel velice mladý. Znalci tvorby Carlose Fuentese nepochybně dokážou najít další autobiografické prvky a paralely.

Na první pohled je Vlad převyprávěním známého příběhu o hraběti Drákulovi se zasazením do hlavního města Mexika a moderní doby. Zároveň se v něm objevují úvahy o lidském životě, jeho smyslu a nesmrtelnosti. Co nás dokáže přimět toužit po věčném životě? A jakou cenu je za něj člověk ochoten zaplatit? Celý dojem z novely navíc umocňuje styl vyprávění, který je psaný ich-formou z pohledu Yvese.

Sledování Yvesova osudu je navíc umocněno zajímavými grafickými úpravami Pavla Růta. Jeho ilustrace dobře doplňují temnou atmosféru příběhu a zároveň překvapivě dobře sedí do prostředí horkého Mexika.

Zajímáte se o tvorbu Carlose Fuentese, či vám nesmí utéct žádný příběh inspirovaný Drákulou nebo se zabýváte úvahami o ceně věčného života? Potom určitě Vlada zkuste, přestože tahle novela rozhodně není pro každého.

Vydalo: Argo, 2014