Richelle Mead: Ohnivé srdce (Pokrevní pouta 4)

Ohnivém srdci se opět podíváme na elitní střední školu v Palm Springs, kde alchymistka Sydney Sageová společně s Morojem Adrianem Ivaškovem a dhampýry Eddiem Castillem a Angelin Dawesovou chrání morojskou princeznu Jill, mladší setru královny Lissy, jejíž pozice na trůně je značně vratká.

Mead_Ohnive_srdcePokrevní pouta jsou spin-off k celosvětově populární šestidílné sérii Vampýrská akademie. I zde se opět vrátíme do světa Morojů, dhampýrů, Strigojů, alchymistů a lidí. Morojové jsou vampýři, kteří ovládají magii jednoho ze čtyř elementů – vody, země, vzduchu a ohně – nebo pátý, nejzvláštnější éter. Dhampýrové jako potomci Morojů a lidí vynikají rychlostí a silou, a jsou skvělými bojovníky. Strigojové jsou monstra, která kvůli lidské krvi nemilosrdně zabíjejí. Alchymisté o všech nadpřirozených stvořeních vědí a snaží se, aby se obyčejní lidé o jejich existenci nedozvěděli – přitom ale očividně zvládají sledovat i své vlastní cíle.

Příběh v sobě spojuje několik dějových linií, jež se vzájemně proplétají a doplňují. Sydney pátrá po způsobu, jak zvrátit účinky svého alchymistického tetování v podobě lilie na tváři, které ji (do určité míry) nutí, aby se chovala podle pravidel alchymistů. Druhá dějová linka sleduje hledání léku, jenž by zabránil vzniku Strigojů. Ve Vampýrské akademii sice přišli na to, jak osobu přeměněnou na Strigoje vrátit zpět k lidství, v Pokrevních poutech ale hrdinové hledají trvalé řešení, které by je tohoto problému zbavilo jednou provždy. A Sydney v tom bude hrát důležitou roli.

Richelle Mead ve čtvrtém díle příběh oživila, takže se dočkáme nejenom tradičního vyprávění z pohledu Sydney, ale i z pohledu Adriana. Jejich vyprávění se po kapitolách střídá a postupně na sebe začíná plynule navazovat. Adrian má v Ohnivém srdci vlastní vedlejší linku, která se týká jeho boje s éterem. Ten mu sice umožňuje uzdravovat lidi, vnucovat jim svou vůli nebo se s lidmi setkávat ve snu, ale také mu způsobuje prudké změny nálad a deprese, s nimiž bojuje pomocí alkoholu. I když kvůli Sydney se snaží nepít. Náhled do Adrianovy rozhárané mysli může být pro někoho plus, pro jiného mínus. Sice má v příběhu mnohem více prostoru než v předešlých dílech, ale jeho postava ztrácí značnou část osobního kouzla.

O další oživení se postarají i nové vedlejší postavy – strážce Neil a Sydneyina mladší sestra Zoe. Ta se touží stát skvělou alchymistkou a získat si tak uznání a náklonnost despotického otce, čímž všem přítomným značně komplikuje život a Sydney a Adrianovi i jejich rozvíjející se romantický vztah.

Richelle Mead v celé sérii Pokrevní pouta vsadila spíš na mezilidské vztahy a romantiku než na akci. Na rozdíl od předchozího dílu se v Ohnivém srdci milostná linka netýká pouze Sydney a Adriana. Komplikovaný milostný čtyřúhelník mezi Eddiem, Jill, Angelinou a Treyem se začne aspoň trochu rozmotávat, ale všechny postavy mají před sebou ještě dlouhou cestu.

Ohnivé srdce je velice čtivé a rychle ubíhá, přestože tempo vyprávění plyne spíše pozvolna a skutečné akce se dočkáme až v samotném závěru knihy. Příznivce Vampýrské akademie určitě potěší, že se zde aspoň na chvíli setkají s hrdinkami předchozí série Rose a Lissou.

Nemá smysl srovnávat Vampýrskou akademii a Pokrevní pouta. Obě série mají svůj vlastní příběh, tempo vyprávění, osobité hrdiny, své klady i zápory. Pokrevní pouta nelze brát jako druhou Vampýrskou akademii, ale jako jinou sérii od Richelle Mead, v níž se znovu můžete setkat se svými oblíbenými hrdiny z VA.

Vydalo: Domino; 2014