Mark Hodder: Případ mechanického muže

Slyšeli jste někdy povzdech „staré zlaté časy“? Věříte tomu? Připadají vám romantické filmové záběry bálů v devatenáctém století lákavé? Raději na to rychle zapomeňte, v takové době byste žít nechtěli. Naštěstí existují lidé, kteří se na minulost dívají střízlivě, a i když si s ní hrají, tak to dělají s citem a se znalostí tehdejší společnosti. Jedním z nich je i Mark Hodder. Přesvědčí vás o tom v dalším dobrodružství králova agenta sira Richarda Francise Burtona ve fantastické historii alternativní viktoriánské éry. Držte si klobouky, bude to sakra zábavná jízda.

Hodder_Pripad_mechanickeho_muzeVe své první knize Podivná záležitost se Skákajícím Jackem Mark Hodder překvapil a ohromil čtenáře svojí fantazií. Šlo přímo o gejzír nečekaných nápadů. Zároveň si nebral servítky a tehdejší společnost představil takovou, jaká za dnešním pozlátkem idealizované romantiky a nostalgie ve skutečnosti byla. O to těžší je takový úspěch zopakovat. Mnoho spisovatelů nikdy nepřekročí své první zdařilé dílo a pak už jen vykrádají sami sebe. Pokud si však někdo myslí, že i nyní půjde o podobnou situaci, tak se velmi mýlí. Ve svém literárním debutu se Mark Hodder zřejmě jen rozehříval.

Těžko nastínit, oč v Případu mechanického muže jde, aniž by byl čtenář připraven o některé z mnoha překvapení. Příběh začíná v okamžiku, kdy si Burton a jeho asistent Swinburne, unavení po celonočním popíjení, všimnou na Trafalgarském náměstí davu sroceného okolo podivného stroje ‒ mechanického muže. Jisté je jen jedno, nikdo se zdravým rozumem nenechá tak drahé zařízení bez dozoru.

Pro další dějovou zápletku si autor vybral skutečnou historickou událost, kdy se o panství Tichborneů přihlásil podvodník vydávající se za dávno zmizelého sira Rogera Tichborna. Ve své době šlo o důležitý soudní proces, který vyvolal silné dělnické bouře. Do děje zasáhne i jedna z nejznámějších postav ruských dějin. Irsko je zamořeno agresivní masožravou vegetací. V Americe se rozhoduje o osudu otroků. Londýnem se procházejí duchové. Za dopravní prostředek slouží exoskelety obřího hmyzu. Svůj prostor v příběhu dostane i Burtonova minulost ve východní Africe. Je toho prostě hodně a použité prvky by klidně vystačily na několik knih. Přesto je vyprávění srozumitelné a každá část přesně zapadá na své místo. A ve finále se samozřejmě rozhoduje o osudu celého světa.

Případu mechanického muže by nejlépe seděla nálepka alternativně historický paranormální detektivní akční steampunkový román. Přičemž na „paranormální“ je právě u druhého dílu třeba klást velký důraz. I tentokráte je vhodné si nejdříve přečíst dodatky o osobách vyskytujících se v knize, aby český čtenář náležitě ocenil prolnutí reálného a smyšleného světa.

Dokonalou knihu zatím nikdo nenapsal a i zde naleznete několik vad. Za hlavní lze asi považovat úplné odtržení od vědy. Už v předešlé recenzi jsem upozorňoval třeba na podivné chování parních strojů, kdy z komínů stoupá místo kouře neustále pára, na chybějící vysvětlení účinnosti paliv, na záhadnou genetickou manipulaci a podobně. Tentokrát, když autorova fantazie zavelí, je porušen jakýkoli fyzikální zákon. Například mechanické stroje jsou zřejmě schopny vydat více energie, než kolik do nich bylo vloženo.

Mark Hodder se i ve druhém díle cyklu Burton & Swinburne snaží stylizovat do způsobu psaní běžného na konci devatenáctého století. Ze začátku je nutné se nezvyklou větnou skladbou doslova prokousávat, naštěstí se na to dá brzy zvyknout a čtení záhy nabere potřebný rytmus.

Zboží prodává obal a platí to i pro knihy. Obálka od Jona Sullivana je perfektně zpracovaná, vymazlená k dokonalosti a hlavně se váže přímo k ději. Takový skvost zaujme na první pohled, tím víc v dnešní době, kdy je podobný přístup spíše výjimkou.

Co dodat závěrem? Já jsem se výborně bavil. Druhým dílem se Mark Hodder pevně zařadil mezi mistry vypravěče. A navíc jsem se dozvěděl plno zajímavostí z bouřlivého období viktoriánské éry. Skoro se nabízí otázka – na čem to ten chlapík, sakra, jede?

Hodnocení: 90 %

Vydal: Triton; 2014