Jakub Mařík: Drsné sny

Není nic horšího než spící bůh, kterému se zdají sny o moci a ničení. Už to poznala celá řada různých knižních hrdinů. Nyní tu hořkou zkušenost zažije i Felixův tým. K tomu se ještě připojí zapeklité morální dilema. Je v pořádku zabránit zkáze celého světa, když to zároveň znamená pomáhat policii ČR? Rozhodnout se není opravdu jednoduché…

Marik_Kladivo6_Drsne_snyŠestého pokračování populární série Kladivo na čaroděje se ujal širokému publiku poměrně neznámý spisovatel Jakub Mařík (*1981), překladatel, účastník literárních soutěží, jehož povídky se pravidelně objevují například v časopisu Pevnost a také byly zařazeny do několika antologií. Překvapivě se nezaměřuje pouze na jeden žánr, ale často je střídá. Můžeme od něj číst nejenom klasické fantasy povídky, ale i třeba historickou fantasy, paranormální detektivky, sci-fi a další. Drsné sny se staly jeho první publikovanou knihou.

Hned na začátku je třeba rozmetat zbytečné obavy z nového autora. Jakub Mařík se úkolu zhostil se ctí a podařilo se mu na výbornou vystihnout atmosféru, kterou anotace celé série slibuje ‒ vtipná akční sebeironická urban fantasy zasazená do současnosti se spoustou úderných hlášek. Jednotlivé postavy se chovají podle nastavené povahy, využívají svých speciálních schopností a interakce mezi nimi působí přirozeně. Po celou dobu je udrženo svižné tempo vyprávění bez hluchých míst. Čtenáře zřejmě nepostihnou salvy smíchu, ale minimálně usmívat a bavit se bude při čtení prakticky celou dobu.

Příběh začíná popisem několika nečekaně brutálních vražd v Praze, kdy různí pachatelé zabíjeli v podstatě bez důvodu. Jedním ze zabitých byl i policista David Novotný, kterého napadl a zastřelil jeho parťák. Felix s týmem po počátečním zdráhání nakonec přijmou zakázku od synovce Novotného a začnou vyšetřovat, co vytočilo jinak bezkonfliktní lidi k nepříčetnosti a donutilo je vraždit. Postupně se dopracují až k velkolepému finálnímu střetu v tajné vojenské podzemní základně.

Použité motivy jsou léty ověřeny a všechny už byly dříve někde využity. Ať už jde o inspiraci mýtem Cthulhu, dopady snění bohů či jim podobných bytostí, příšery zrozené z písku, vyvolávání nejhoršího strachu z podvědomí, nebo podzemní prostory plné nepřátel. Hledači „originality“ za každou cenu budou zklamáni. Dobře jim tak. Ostatní si užijí povedenou knížku, kde každá z ingrediencí byla použita s citem pro věc a s mírou. Je třeba upozornit jedince se slabším žaludkem, že mohou mít při čtení potíže, protože kniha obsahuje několik drastických scén. Přeci jen je série cílena pro pobavení dospělých, nebo těch, kdo už alespoň mají občanku, a tak se na pár hektolitrů krve, poletující vnitřní orgány a vraždění neviňátek nebere ohled.

U pátého dílu Výtah do pekla jsem volal po tom, aby Kladivo na čaroděje psal pouze Jiří Pavlovský. Že je třeba zachovat ducha celé série a nelítat mezi žánry. Vytýkal jsem, že u jiných autorů je plno načrtnutých vlastností členů týmu nevyužito a že se vytrácí vtip a sebeironie. Nyní mohu vše podmínečně odvolat. Jakub Mařík Pavlovského laťku zdárně zdolal. Pro fanouška série povinnost, ostatním rád doporučuji k přečtení. Kdo je častý návštěvník Globusu na Černém Mostě jako já, tak může k hodnocení ještě několik procent přidat. Scény z hypermarketu jsou skoro jako vystřižené z reálného života.

Hodnocení: 80 %

Vydala: Epocha; 2014