Gail Carrigerová: Etiketa & špionáž

Literární recenze / 7.4.2014 /

Penzionát mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek není úplně obyčejnou internátní školou, sídlí na palubě vzducholodi plující v mlze nad anglickými blaty a klade si za cíl naučit vhodné kandidátky vybranému chování, ale zároveň z nich cvičí i prvotřídní špionky.
Carriger_Etiketa

Američanka Gail Carrigeová se věnuje psaní steampunku už nějaký pátek. Na svém kontě má pět knih z populární řady Parasol Protectorate (2009 – 2012). U nás si odbývá premiéru s novou YA sérií Trochu jiný penzionát, která je zasazena do stejného světa jako její předchozí práce, děj se ale vrací v čase o pětadvacet let nazpět do poloviny 19. století. Viktoriánská Anglie už tehdy prodělala velkou průmyslovou revoluci a prošla si věkem osvícenství. Důsledkem uvedených procesů bylo mimo jiné zavedení masové přepravy pomocí vzducholodí, nahrazení lidských služebných mechanickými pomocníky a přijmutí faktu, že nadpřirozeno existuje, má svoje práva a upíři s vlkodlaky si zaslouží vlastní místo mezi vybranou společností a podíl na politických machinacích.

Slečně Sophronii Angelině Temminnickové je v této podivuhodné době čtrnáct let a právě dohání matku k zoufalství. Místo aby se jako její vzorné starší sestry učila správné etiketě a diskutovala nad šálkem čaje o poslední londýnské módě, raději celé odpoledne šplhá po stromech a rozebírá věci, protože chce vědět, jak fungují. Těžce zkoušená paní Temminnicková v posledním záchvěvu naděje poslechne radu své přítelkyně paní Barnaclegoosové a rozhodne se poslat dceru do penzionátu s výbornou pověstí a doslova zázračnými výsledky v oblasti zlepšení kvality chování mladých dívek.

Už cestou do vzdělávacího institutu mademoiselle Geraldiny začíná Sophronie tušit, že nová škola nebude přesně tím, v co její matka doufala. Nelze jí to vůbec vyčítat, o většině věcí, co se v penzionátu odehrávají, nemá potuchy ani sama ředitelka. Jak být pravou dámou se tady studentky jistě dozví, ale pokud zvládnou závěrečnou zkoušku, stanou se z nich absolventky trénované v tak delikátních věcech, jako je umění manipulace, podvodu, shromažďování citlivých informací,  svádění, užívání jedů a celého arzenálu jiných smrtících prostředků. Většina zdejších žaček pochází z rodin obeznámených s pravým účelem vyučování. Sophronie ovšem představuje vzácný případ úplného nováčka, před kterým je třeba tajemství školy odkrývat zvolna krok po kroku. Jenže mezi dívčiny kvality trpělivost rozhodně nepatří, a tak okamžitě začne strkat nos, kam nemá, a zaplete se do honby za ukrytým prototypem přístroje, po kterém jdou snad všechny nebezpečné zločinecké frakce v impériu.

Etiketa & špionáž toho s obvyklým pojetím YA románů nemá příliš společného. Chvílemi se nese ve stylu prvních dílů Harryho Pottera, jindy zase připomíná práce Terryho Pratchetta určené dětem. Při čtení doporučuji chvíli nepřemýšlet a nechat se vtáhnout do příběhu, který ostatně ani nežádá, aby se nad ním hluboce dumalo, jak o tom svědčí názvy kapitol typu: „Nikdy neházejte česnekovou pastu na muže se samostřílem.“ Slabým momentem je tady zápletka, která celý děj sotva utáhne. Úkolem úvodu do série ale bývá hlavně představit nové prostředí a to se autorce daří na výbornou.

Knížku si bez problémů užijí i ti, kteří dosud s autorčiným světem ani s podobným žánrem nemají žádné zkušenosti. Etiketa & špionáž dokáže okouzlit svým milým šarmem, lehkým tónem i nenáročností. Pokud hledáte něco osvěžujícího a trochu nezvyklého, tohle bude správná volba. Ale pozor, Gail Carrigeová se proslavila sarkastickým smyslem pro humor, divokou představivostí a dějovými zvraty, které ubohé čtenáře zanechávají naprosto vyvedené z míry. V sérii určené mladým čtenářům se zatím krotí, ale kdovíco přinese budoucnost. Sophroniin svět totiž nabízí doslova nekonečné možnosti.

Vydalo: CooBoo, 2014

Ukázka z knihy