Amy Plumová: Okouzlená nocí (Revenanti 1)

Paříž, město umělců, kaváren a galerií, je jedním z mnoha míst, kde na záchranu lidí nasazují vlastní život tajemní revenanti. Nyní se má stát i domovem pro šestnáctiletou Kate a její sestru Georgii.

Plum_okouzlena_nociPo ztrátě rodičů při tragické nehodě se Kate Mercierová se starší sestrou Georgií přestěhovaly z Brooklynu k babičce a dědovi do Paříže. Každá z dívek smutek řeší po svém. Georgia léto tráví po večírcích s novými přáteli a uzavřená Kate dává přednost samotě a knihám. Ke konci prázdnin přeci jen začíná Kate chodit mezi lidi – číst si do kaváren a dumat nad obrazy v galeriích. Při jedné příležitosti se nechá Georgií vytáhnout na večírek a při návratu domů jsou obě svědky pokusu o sebevraždu mladé dívky, kterou se snaží zachránit mladík Vincent Delacroix, s kterým se již Kate setkala nad čajem v kavárně. Vincent a Kate se sbližují a Kate se dozvídá více o světě revenantů, bytostí které po své smrti znovu ožívají, aby mohly zachraňovat další životy. Kate se musí rozhodnout, zda její láska k Vincentovi stojí za hrozbu opakovaných ztrát spojených s jeho smrtí, nebo zda dá přednost normálnímu životu, ale bez Vincenta.

Amy Plumová se narodila v Alabamě a často pobývá v Evropě (Londýn, Paříž), kde vystudovala dějiny středověkého umění. Vyučovala angličtinu na francouzské univerzitě v Tours a pracovala jako kunhistorička než se začala plně věnovat psaní. Nyní žije opět v Paříži a první díl z její trilogie o revenantech byl přeložen a vydán již v jedenácti jazycích.

Kniha Okouzlená nocí (Die for Me) čtenáře zavede do současné Paříže, se vší její poetikou a ruchem. Hlavní postava Kate je sympatická holka, která pobrala více zodpovědnosti a rozumu než její starší sestra Georgie, a proti jejímu zármutku a chování z něj vycházejícímu nemůže čtenář nic namítat. Vincent si také nese vlastní podíl žalu, a proto jim oběma lze jen přát vzájemnou společnost.

Každá z kapitol je psána v první osobě z pohledu Kate, bez zbytečných hrubostí. V ději nechybí romance mezi hlavními postavami, ani akční momenty, kterých je Kate účastna. Nechybí postavy kladné, rozporuplné ani padouši. Krom zvláštností revenantů se čtenář nepotká s další mystikou, která by mu mohla zamotat hlavu, vše má svou logiku. Děj knihy je uzavřený, což ocení všichni, kdo nemají rádi mnoho rozečtených sérií najednou s otevřenými konci.

Příběh o Kate a Vincentovi se mi četl velmi dobře, jen to není nic nového v přehršli vydávaných knih pro náctileté. Co mě hodně mrzí, je časté překládání jména Kate na Katušku. Dalo by se chápat, kdyby se použila francouzská podoba jména, ale Američanku ve Francii pojmenovat českou obdobou je hodně rušivé.

V tomto subžánru je těžké narazit na originální myšlenku, a tak jsem možná trochu nespravedlivá – revenanti mi připomínají strážné anděly, o kterých už bylo napsáno dost knih, tak jim je třeba asi říkat jinak. Ovšem do Paříže jsem se podívala poprvé a kniha je dobře a poutavě napsaná.

Vydal: Albatrosmedia – Motto, listopad 2013

Koupit