Maggie Stiefvaterová: Ve znamení Štíra

Thisby, skalnatý ostrov obklopený bouřlivým mořem, je domovem pro čtyři tisíce lidí stejně svérázných jako ostrov sám. Ti, kteří na něm dokážou žít, jsou spjatí s každoročními listopadovými závody koní pocházejícími z moře, na které se přijíždí z kontinentu podívat mnoho turistů.
Stiefvater_Znameni_StiraNezkrotné, masožravé, ale nádherné šelmy opředené mnoha pověstmi a kouzly se se svými jezdci i letos utkají o velký finanční obnos. Mezi těmi, co riskují svůj život nebo doživotní zmrzačení, je čtyřnásobný vítěz Sean Kendrick a nováček Kate Conollyová.

Život na ostrově je velmi tvrdý. Málo úrodné půdy a příležitostí k obživě vede mnohé z obyvatel k útěku na pevninu. Většina lidí se živí rybolovem, který je vinou častých bouří a přítomnosti vodních koní rizikovou záležitostí. Kvůli nim přišli před lety o život rodiče sourozenců Conollyových – Kate, Gabea a Finna. Gabe jako nejstarší se stará o sestru i bratra, ale docházejí mu síly a ostrov nenávidí. Rozhodl se opustit rodinu a přestěhovat na pevninu, aby drsnému životu unikl. Kate vidí jediné východisko: přihlásit se do závodu a vyhrát, aby svého bratra udržela doma.

Sean Kendrick, vítěz čtyř závodů v řadě a odborník na vodní koně, je zaměstnaný od smrti svého otce u vyhlášeného chovatele koní Malverna. Koním natolik rozumí, že je považovaný za podivína, a tím vyčleněný ze společnosti. Další výhru potřebuje k získání mořského koně Corra, na kterém jel svůj poslední závod Seanův otec a později i on sám. Hřebec je ve vlastnictví Malverna, který ho odmítá prodat.

Osudy obou mladých lidí se protínají, namísto rivality však mezi nimi panuje porozumění a přátelství, které postupně přerůsta v něco víc. Vyhrát však může jen jeden z jezdců a Kate je ke všemu první ženou za celou historii závodů, což je mnohým trnem v oku.

Maggie Stiefvaterová zasadila příběh do současného světa a ozvláštnila ho příměsí tvorů z irských a skotských legend. Vodní koně, zde pojmenovaní „capall uisce“ (vyslovovat „kepl iška“), jsou kombinací z těchto bájí i spisovatelčiny vlastní fantazie. Capall uisce je tak jako kelpie inteligentní tvor žijící v moři, vystupující na pevninu a měnící svojí podobu. V knize však na sebe nebere podobu lidskou, ale podobá se spíše běžným koním. Jsou však větší, silnější a stále se musí živit masem a krví. Platí na ně byliny a kov, někteří lidé věří i na zaříkávání.

Ve znamení Štíra je především vyprávěním o lidech žijících v těžkých podmínkách a o dospívání hlavních postav. Koně a závod jsou součástí jejich života a celý příběh doplňují. Sean a Kate jsou oba sympatičtí a uvěřitelní hrdinové, nelze je než obdivovat za jejich odhodlání zůstat a nevzdávat se toho, co mají rádi.

Autorčin styl se podobá její sérii Vlci z Mercy Falls, působí ale mnohem propracovaněji, je na něm znát, že autorka má už několik knih za sebou. Román je členěn do kapitol věnovaných buď Kate nebo Seanovi a je napsán spisovným jazykem, v první osobě.

Román se mi velmi zamlouval, ale trochu mi ze začátku dělalo problémy zařadit se v čase a prostoru, než vyšlo najevo, že jde o náš současný svět v chudém prostředí ostrova. Pak už jsem prožívala příběh obou postav a byla jeho součástí. Ve znamení Štíra je i tak jednou z knih, ke kterým se znovu vrátím, a také jednou z těch, po kterých nešlo hned popadnout knihu další.

Maggie Stiefvaterová (narozena 1981) žije se svou rodinou ve Virginii, vystudovala obor historie na Mary Washington College, hraje na spoustu hudebních nástrojů a je vášnivou čtenářkou. Maggie vyšla dvoudílná série Vílí říše, trilogie knih Vlci z Mercy Falls. Dále jí začala vycházet čtyřdílná série The Raven Boys, jejíž druhý díl má v USA vyjít v tomto roce.

Vydal: Argo , 2013