J. R. Ward: Vytoužený milenec

Literární recenze / 24.11.2013 /

To, čeho se fanoušci série nemohli dočkat už od prvních dílů, se stalo skutečností. J. R. Ward prostřednictvím nakladatelství Baronet přináší již jedenáctý díl série Bratrstvo černé dýky, v němž si o své „a žili šťastně až na věky“ zabojují Qhuinn a Blaylock.

Ward_BDB11

Blay s Qhuinnem byli od počátku přátelé na život a na smrt, kteří se do všeho, do boje i do svádění žen i mužů vrhali bok po boku a téměř bezhlavě. Trvalo dlouho, než si uvědomili vzájemné city, a ještě déle trvalo, než se s nimi rozhodli vůbec něco udělat. Jejich vztah býval v tomto směru vždy jako na houpačce, jeden krok kupředu, dva zpátky. Qhuinn si nikdy svou homosexualitu a to, že ho přitahuje jeho nejlepší kamarád, nebyl schopen naplno připustit. Proto to také Blay nakonec po dlouhé době vzdal. Až když našel štěstí v náruči Qhuinnova bratrance Saxtona, si Qhuinn uvědomil, co v Blayovi měl. Je ovšem otázkou, zda už není pozdě. Ve světě upírů to vře a objevují se noví i dávní nepřátelé, kteří usilují o korunu a moc, a válka je na spadnutí.

Příběh Blaye a Qhuinna není jedinou linií románu. Autorka rozehrává několik různých partií a sleduje osudy mnoha svých hrdinů. V románu není nouze o drama, emotivní scény, akci i napětí, na což jsou čtenáři u J. R. Ward navyklí. Autorka opět dokazuje, že její postavy mají hloubku a propracované charaktery, které v mnohém překvapí, stejně jako dějové zvraty, kterých se v tomto románu čtenář dočká požehnaně.

J. R. Ward však neustále přichází s novými hráči, aniž by řádně ukončovala jednotlivé linie, či se jejich konci jen přiblížila – tedy až na příběh samotné hlavní dvojice. Jednotlivé scény se navíc střídají s kadencí kulometu a tam, kde se čtenář nemůže dočkat, co se v jedné linii odehraje dál, přichází střih a čtenář se náhle ocitne v úplně jiné linii. Jednotlivé příběhy jsou navíc provázané jen velmi zvolna. Vše tak působí neuzavřeně a navíc vynuceně, jako by autorka jen naháněla stránky do počtu a připravovala půdu na mnoho dalších románů. Ve výsledku tak stejně jako v několika posledních románech této série působí ve Vytouženém milenci všechny linie, a to včetně té hlavní, ploše, nepropracovaně, uspěchaně, chybí jim žhavost příběhů ze začátku série, kdy právě příběh ústřední dvojice byl v románu tím hlavním.

Je otázkou, nakolik si autorka dokáže udržet pozornost svých čtenářů – zvláště když se hlavními hráči stávají v posledních dílech postavy poměrně nevýrazné. To sice není případ tohoto dílu, nicméně Qhuinn s Blayem soupeří o pozornost čtenáře s až přílišným množstvím vedlejších postav. V dalším dílu, již dvanáctém v řadě, autorka ústřední linií vrátí na začátek, k Beth a Wrathovi. Román The King vychází na jaře příštího roku a nakladatelství Baronet ho vydá poté na podzim.

Vydal Baronet, 2013