Nina Berry: Tak trochu jiná

Literární recenze / 12.10.2013 /

Některé mladé dámy touží po úžasném rande s upírem. Jiným spadl do cesty okouzlující anděl. Další za úplňkových nocí vyjí na měsíc a nepohrdnou syrovým jelením steakem. Desdemona Greyová je občas kočka. Velká kočka. Přímo tygřice.

Berry_Tak_trochu_jinaDosud největším problémem středoškolačky Des byla nutnost vyrovnat se s neustálým nošením zdravotního korzetu, který bránil křivení její páteře. „Plastové brnění“ jí překazilo i sblížení se spolužákem, protože Des se za svůj nedostatek stydí. Následný stres u ní vyvolá něco zvláštního: začne se proměňovat ve zvíře. Jejího šoku využijí muži ozbrojení uspávací puškou a unesou ji. Desdemona se probudí zpátky v lidské podobě, avšak uvězněná ve stříbrné kleci. V sousední kleci její únosci drží tmavovlasého mladíka. Společnými silami se Des a Calebovi podaří utéct, ale to je teprve začátek všech jejich potíží.

Des žije se svou milující nevlastní rodinnou. Její matka ji před lety adoptovala jako opuštěného sirotka při návštěvě v Rusku. Ve škole patří k plachým typům, protože ji život znepříjemňuje nenáviděný korzet, který se snaží skrývat. Vlastně na ní není nic zvláštního kromě zrzavých vlasů a zelených očí. Jenže pak se neočekávaně promění ve velkou kočkovitou šelmu. Des naštěstí narazí na Caleba, který nemůže uvěřit, že nikdy v životě neslyšela o šifterech a otherkindech. A mezi dvojsmyslnými narážkami se jí pokusí vysvětlit, co jsou zač. Desdemona Greyová není žádná středoškolská naivka, jež při narážce na sex začne omdlívat, ale přeci jen kvůli svým mindrákům s korzetem nemá praktické zkušenosti. Calebovi jeho narážky vrací a jejich vztahu nechybí chemie. Des by však byla radši, kdyby  Caleb nebyl rebelský typ s mnoha tajemstvími.

Nina Berry vytvořila pro svou young adult sérii svět, kde se otherkindi (jiný druh) mohou napojit na bytosti (něco jako jejich dvojníci) v Jiné sféře. Des může vyvolat své stínové já – sibiřského tygra. Naopak Caleb (vyvolávač) dokáže probouzet stíny jiných bytostí a předmětů. Kdysi dávno existovalo mnoho různých šifterů, kteří na sebe mohli brát nejrůznější podoby. Tajemná organizace Tribunál, s několika křesťansky smýšlejícími fanatiky v čele, se pokoušela vyhnat z šifterů „zlé duchy“, a když se to nepodařilo, tak je rovnou zlikvidovala. Z mnoha stovek druhů zůstali jen medvědi, vlci, krysy, draví ptáci a kočkovité šelmy. Desdemona je možná poslední žijící tygří šifter a s překvapením zjišťuje, že jejich největším nepřítelem není Tribunál, ale jsou si jím jednotlivé druhy navzájem.

Hlavní hrdinové jsou poměrně sympatičtí a Desini „kamarádi“ z jejího útočiště představují pestrou sbírku středoškolského nadpřirozeného výběru. Zloduch Ximon má dost slizkosti a manipulativní talent. Jeho syn Lazar, učedník Tribunálu a zmetek na entou, příliš často končí ožvýkán tygřím  chrupem, ale bohužel bez vážnějších následků. Desin tajemný učitel a rádce mluví zásadně v hádankách a chudák hrdinka, aby skřípala zuby nad jeho narážkami bez vysvětlivek.

Tak trochu jiná má rychlý dějový spád a o akci není nouze. Hrdinka možná sice vypadá jako polštářový macík, ale tohle koťátko má pěkně ostré zuby a drápy, když se ocitne v ohrožení, a rozhodně je praktická v otázce života a smrti.  Bohužel pokud se čtenář zamyslí nad detaily, tak zjistí, že ne všechno v knize šlape jako hodinky, a některé činy hlavních aktérů  vypadají, jako kdyby se Hurvínek vrhl na plánování III. světové. Nezkazí se tím sice čtenářský zážitek, ale je lepší nepřemýšlet o některých akčnějších záležitostech  do detailů. Naštěstí mají hrdinové rozum a nehlásí domů, že jejich banda puberťáků spěchá bojovat s Tribunálem.

Angličtiny znalé duše nejspíš budou trpět pokaždé, když v překladu spatří perly jako šifteři a otherkindi. Slovo otherkind zahrnuje šiftery, zaklínače, vyvolávače a do češtiny by se dalo převést jako Jiní, Odjinud apod. Naopak slovo shifter označuje jedny z mnoha otherkindů a jejich schopností je proměna ve zvíře, takže v podstatě měňavci, kožoměnci či dlaci.

Tak trochu jiná je autorčinou prvotinou a zároveň prvním dílem z trojdílné série. Ninu Berry s její hrdinkou spojují zrzavé vlasy. A zřejmě nepřekvapí, že autorka se snaží podporovat různé projekty na ochranu kočkovitých šelem. Tak trochu jiná je příjemný kousek oddechové literatury , cílený hlavně na náctileté čtenářky. Nepochybně potěší všechny kočkomilky a možná některé čtenářky motivuje, aby se pokusily najít sebe samé, jako se to podařilo Des.

Vydal: Alpress; 2013