Lois Duncan: Temnou chodbou

Staré blackwoodské sídlo přestavěné na internátní školu se má stát pro šestnáctiletou Kit Gordyovou domovem na celý rok. Kit, odloučená od rodiny i od přítelkyně, která se na prestižní instituci přes skvělé studijní výsledky nedostala, zjišťuje, že na celé škole jí budou dělat společnost pouze tři další dívky. Pár dní po zahájení výuky se u všech dívek začínají projevovat různá nadání.

Duncan_Temnou_chodbouKitina matka se po mnoha letech znovu vdala a vyráží s manželem do Evropy na svatební cestu, proto musí Kit nastoupit na internátní školu. S nadšením souhlasí a těší se, jak bude studovat společně s kamarádkou Tracy na nové prestižní škole madam Duretové s individuálním přístupem. Tracy v přijímacích testech však neuspěla a Kit je po marných hádkách s matkou i otčímem na cestě do Blackwoodu. Odloučená budova daleko za vesnicí je přes všechnu okázalost, honosné zařízení a přilehlé udržované zahrady hrozivě působícím místem. Kit nastupuje o den dříve nežli ostatní studentky a doufá, že se atmosféra změní po nástupu ostatních žákyň. Brzy zjišťuje, že na celé škole budou jen další tři studentky, tři učitelé a nepočetné služebnictvo. Stísněný pocit narůstá a u všech dívek kromě Kit se začíná projevovat umělecký nebo jiný talent. Kit sama slýchá hudbu, která na ni má zvláštní účinky. Když se začne ztrácet pošta, služebnictvo odcházet a jedna z dívek se začne ještě více izolovat od ostatních, začíná Kit s ostatními dívkami pátrat a bojovat proti všemu, co za tím vězí.

Hlavní hrdinka Kit i ostatní postavy Lois Duncan popsala velmi realisticky a celý děj je snadno uvěřitelný i přes fantaskní prvky. Jediné, co se dá knize vytknout, je rychle ukončený závěr příběhu bez dalšího vyústění alespoň u hlavních postav. Autorka tak nechává prostor čtenáři, aby se ještě nad příběhem sám zamyslel. Romantiky v knize mnoho není, vzájemná náklonnost mezi hlavní postavou a synem majitelky školy je pouze zmíněna.

Román Temnou chodbou je hororový příběh pro dospívající mládež, při kterém se nebudou nudit ani dospělí. Určitě je to kniha, ke které se čtenář rád po čase vrátí. Napětí se stupňuje postupně, čtenář tuší, co by mohlo přijít, ale jistý si tím být nemůže. Mně se kniha zamlouvala, a jakmile jsem ji začala číst, nedokázal jsem se od ní odtrhnout. Za přečtení rozhodně stojí a ve srovnání třeba s knihou Prokleté město spisovatelky Lisy McMannové je určitě minimálně o třídu dvě výše.

Lois Duncan (*1934) žije na Floridě a psaní se věnuje od desíti let. Je autorkou více než padesáti knih včetně poezie, románů pro děti i dospělé, z kterých doposud u nás a na Slovensku vyšly čtyři. Největší úspěch jí však přinesly napínavé romány pro dospívající mládež, které získaly mnoho cen. Jako dospělá vyučovala tvůrčí psaní na katedře žurnalistiky v Novém Mexiku. V různých časopisech jí vyšlo přes tři stovky článků a povídek. Šest jejích novel posloužilo jako předloha k televizním inscenacím a filmům. Vydala též autobiografický román, přeložený i do českého jazyka pod titulem „Kdo zabil mou dceru?“, kde hledá vraha své dcery Kaitlyn. Na román Temnou chodbou zakoupila práva produkční společnost Stephenie Meyerové.

Vydal: Baronet ,2013