Nádherné bytosti

Filmové recenze / 16.10.2013 /

Letos se hned několik filmů na motivy literárních předloh pokusilo navázat na úspěch ságy Stmívání. Naposledy to byly Nástroje smrti, předtím poněkud netradiční Mrtví a neklidní a dlouho před nimi Nádherné bytosti, jež své diváky zavedou do světa zaklínačů.

Paranormální fantasy na motivy úspěšných Kronik prokletých zaklínačů vypráví příběh obyčejného kluka Ethana, který žije v městečku Gatlin v podstatě sám. Jeho otec se po smrti své ženy zhroutil a nevychází z pokoje a o Ethana se stará místní knihovnice Amma. Jednoho dne se do města přistěhuje Lena Duchannesová. Neteř nenáviděného zakladatele města nečeká v ortodoxní křesťanské komunitě žádné vřelé přijetí. O její rodině se totiž vypráví, že jsou to čarodějové. Ethana ale Lena okamžitě zaujme a snaží se ji blíže poznat, Lena se však jakýchkoli citů bojí. Blíží se její šestnácté narozeniny, při nichž v důsledku rodinné kletby připadne buď dobru nebo zlu.

Nadherne_bytosti_poster

Hlavní role svěřili tvůrci neokoukané dvojici poměrně nezkušených herců. Alden Ehrenhreich působí celkem zakřiknutě, často přehrává, jako by sám nevěděl, co si se svou rolí obyčejného kluka počít, a v mnoha scénách působí spíše jako usměvavý trouba. Alice Englert je na tom o něco lépe, ačkoli do role odtažité Leny se vcítila snad příliš, jelikož chladná zůstává po většinu filmu. Jakýkoli vřelejší projev emocí abyste u ní pohledali a je tak těžké si sympatickou herečku v této roli oblíbit. Navíc mezi Lenou a Ethanem není absolutně žádné jiskření, jakkoli se o tom tvůrci snaží diváka někdy až příliš násilně přesvědčit, a jejich chování a jednání často postrádá jakoukoli logiku a přirozenost.

Hlavními tahouny filmu jsou Jeremy Irons, jehož Macon Ravenwood kolem sebe šíří auru většího nebezpečí, než jakým jeho Macon doopravdy hrozí, a sám herec často působí poměrně ztraceně. Naproti tomu Emma Thompson si šílenou Seraphinu vystřihla s gustem, až je mi jako divačce skoro líto, jak ploše a mdle její hlavní záporačka působí.

Jakkoli je výběr herců spíše negativem filmu, neoddiskutovatelným pozitivem jsou jeho výprava, kostýmy a triky, díky nimž je opravdu na co se koukat, ať už jde o rekonstrukci bitvy občanské války, překvapivě moderní a prostorný interiér starobylého sídla rodu Ravenwoodů či zpracování kouzel. Těch se ale divák mnoho nedočká. Navíc nejsou pro děj jako takový nijak důležitá, mají spíše jen vizuální funkci pro podtržení činů postav, či slouží jen k jejich pobavení. Nepíšu „k pobavení diváka“, jelikož u tohoto filmu se málokdy, pokud vůbec, zasmějete.

Nádherné bytosti jsou těžký průměr žánru, který ničím neosloví, nijak nenadchne a po shlédnutí nejspíš i zapomenete, o čem to vlastně bylo a jaký smysl celý film měl – zvláště když si uvědomíte, že pro příběh nebyla romantická linie vůbec podstatná a spíše působila dojmem vaty, jíž bylo potřeba zaplnit potřebnou stopáž filmu. Samotný závěr vrší jedno klišé na druhé a jeho snaha šokovat dopředu prokouknutým zvratem se zdaleka míjí účinkem. Na druhou stranu nejspíš nenajdete jiný film z žánru paranormální fantasy, v němž by byli dospívající hrdinové tak nadšení z děl Kurta Vonneguta a Charlese Bukowského. A za to dávám drobné plus.

Fantasy / Romantický / Drama
USA, 2013, 123 min
Scénář a režie: Richard LaGravenese